Zoznam článkov od 1 do 20 (z 313) >>

Skialpinizmus

Skialpová Rila a Pirin.

15.03.2017
Skialp doma je ako chlieb každodenný. Sotva sa niekedy zunuje. Ale tak, ako obsah taniera má byť pre harmonický rozvoj tela i duše skialpinistu pestrý, je žiadúce, občas nazrieť aj za hranice domoviny. A aby sme vo svete nenarušili rovnováhu, púšťame sa tento krát viac na východ a hlavne južnejšie.                 02.03.17,             Rila: Výstup na chatu Rilské Jazerá, Parametre: 3,7 km, +550 / -0 vm Vyrážame. Dnes je vraj všetko relatívne a tak sa planéta pod kolesami našej čipnutej embéčky posúva stále viac na severozápad. D...   Celý článok
Trasa: Štrbské pleso, Popradské pleso, Satanova kotlinka, Nižné Kôprovské sedlo, Hlinská dolina, Kôprová dolina, Sedlo Závory, Hladké sedlo, Dolina 5 stawow polskych, Kozi Wierch, Lysá Poľana. Tento prechod cez menej frekventované sedlá so zakončením na Kozom Wierchu a zlyžovaním do Lysej Poľany som absolvoval 31.3.2016. Začal som na Štrbskom plese, pokračoval magistrálou na Popradské pleso a ďalej smeroval do Mengusovskej doliny. Už v Satanovej dolinke my bolo jasné, že to dnes nebude moc dobrá lyžovačka. Vysoké teploty, premočený sneh a sparno už o...   Celý článok
Predčasná jar udrela, snehy miznú bľeskovo. Najmä na južných svahoch, treba ísť do severov. Požičané „redakčné“ auto je výhoda, ide sa ta, kam sa z BB a MT spojmi nedá: na Zverovku! A po zjazdovke do Salatínskej doliny, tam sa uvidí. Lebo blíži sa front, takže zúri južný vietor, na hrebeni hlásia víchricu a nárazy vysoko nad 100km/h. Dúfame, že budeme v závetrí, aspoň trochu.   Začíname o ôsmej z prázdneho parkoviska pod lanovkou. Mraky nad hrebeňom sú len také zdrapy, ale idú pekelne rýchlo. Tu dole však kľud. Zjazdovka ligotavá a rov...   Celý článok
Přes Patrii mezi skalami na Prostredný Mengusovský štít a sjezd západní rampou až do Štrby na vlak. Chystám se na další „dlouhý den“ s Drakem Martinem Eliasem, čekám těžké sjezdy a dlouhé výšlapy v nádherném slunečném a bezvětrném počasí. Konečně nabírám formu, takže věřím, že s Drakem tentokrát trpět nebudu a těším se na společné strmé oblouky. Martin je zkušený a nemusíme se na sebe vázat, to mi vyhovuje, mám prostor pro improvizaci a spontánnost Budík zvoní v 1h ráno, nejradši bych ho praštil, ale nemohu, protože jsem si t...   Celý článok
Každý si obľúbi nejaké kopce, kde sa cíti ako doma, nuž ja som po zmene bydliska hľadal náhradu za Tatry a trafil som do čierneho. Od prvej túry som sa zaľúbil do Stubaia. Tak ako v Tatrách musíš aspoň raz absolvovať Gerlach, tak je povinnosť ísť raz túru na Zuckerhütl, najvyšší kopec v Stubaji. Síce som si „odklepol“ iné vrcholy skorej ako Zuckerhütl, ale prišiel rad aj na ten.   Nakoľko považujem túto túru za krásnu, nie veľmi ťažkú, tak ju opisujem, ako a kadiaľ sa dá ľahko zdolať. Pre skúseného turistu je to pôžitok, aj keď nie ve...   Celý článok
Trasa: Veľká Studená dolina, sedlo Závrat, Rovienková dolina, Predné Rohové sedlo, hrebeňom po SZ Žabí vrch Javorový, Sedlo nad Zeleným, Zelená Javorová dolina, dno Javorovej doliny, Čierna Javorová dolina, Čierne sedlo, Malá Zmrzlá dolina, Brnčalka, Biela voda... Parametre: 2770 v.m., 25km. Štartujem 11.2.2017 o 6.00 ráno zo Smokovca, začiatok trasy je dobre známy, čaká ma dlhší deň, čiže šliapem vyšším tempom, v žľabe do Závratu som po 1h a 40 minútach. Zhadzujem spodné vrstvy, tieto dni sú nadpriemerné teploty. V Sedle Závrat,...   Celý článok
Dnes som si vybral zo širokej ponuky vysnívaných výletov okruh okolo Liptovských Revúc po hrebeňoch Veľkej Fatry.  Trasa: Staré hory, Krížna, Ploská, Rakytov, Končitá, Zvolen, Donovaly.   Staré hory, ráno o 6,20 vyliezam od pece. Srnky pod lesom ruším pri raňajkách. Veľké prepáč posielam, snáď im nezabehlo.   Obloha je tmavá, bez hviezd. Na sľubované pekné slnečné počasie to zatiaľ nevyzerá. Zrejme inverzná oblačnosť, uvidíme vyššie. Zbieham ku kaplnke a naberám kurz Turecká. Lyže na batohu, pod nohami čerstvé páperie, pozdrav anjelov. Na ...   Celý článok
Keď som písal už takmer pred desiatimi rokmi prvý článok o skialpovom prechode Vysokých Tatier od Vlada Tatarku (Gipsy), spomenul som, že prípadní záujemcovia tomuto výletu budú musieť aj niečo obetovať... Elko obetoval veľa...  Už to raz vychádza tak, že každé zopakovanie Gipsyho prechodu bude jedinečný výtvor jeho autora a nie nejaké opakovanie po už vyšlapanej stope... Tieto tri Elkove dni boli jedinečné. Kľudne by sa dalo povedať, že aj opakovanie tu je v podstate prvotinou... Elkove tri dni, počas ktorých splynul s "Prirodzeným životným prostr...   Celý článok
Poznáte to asi všetci: po celotýždennom zhone v práci nechce sa na nič myslieť, a nie že ešte plánovať túru, obvolávať známych, organizovať výjazd... Ale krásne počasie nedá sedieť doma, zresetovať hlavu a ponamáhať telo sa priam žiada. Našťastie sú aj také dni, keď to ide akosi samo. Netreba sa ráno hnať na vlak či škrabať námrazu na aute, lebo partia už čaká... Vyskytne sa napríklad odvoz priamo k snehu, známi idú lyžovať. S malými deťmi, takže žiadne „za tmy“. Pomaličky, v pohodičke, o deviatej z domu. Síce trochu nervozity pri ...   Celý článok
Švajčiarsko - Engadin - Pontresina - Val Roseg Čo som sa tu už napísal o skialpových možnostiach tejto doliny. A ono to je super, že si to nikto poriadne nevšimol. Ludia jazdia skialpovať do japonských lesíkov, na Lofoty či do iných neďalekých nórskych končín, prípadne si odskočia na týždeň na Kamčatku. Však tie Alpy ( 2000km dlhý pásik kopcov) sú už také okukané a infraštruktúrou prepchané :))) Ale no. Dobre tak. Ono ja stopu prešlapávam rád a zostane to tu všetko pre mňa. A zase keď sa spraví podmienka tak mi frírajdisti z Corvatschu pomôžu a ob...   Celý článok
Istoty sa s oteplením strácajú, Žiarska ostáva. A ešte som tam túto sezónu nebol. Tak ráno skorý nástup, lebo sa stalo niečo... No niečo neobyčajné (akože u nás v Čabovciach): rýchlik z Prahy výnimočne nemeškal, tak som stihol hneď prvý bus z LM a o siedmej som už ťapkal cez parkovisko. Zatiaľ autoprázdne. Tradičná rozcvička po chatu bola hlučná a hrkotavá, pod nohami zamrznutý, pásožravý firn. Nad chatou v stope vyleštenô, už tam to chvíľami podšmyklo, tak som si radšej razil vlastnú stopu na Terasu – dalo sa, na zmrznutom starom asi cen...   Celý článok
Spomínalo sa, že v Bystrici sa hovorí správnou slovenčinou. Moja profesorka slovenčiny, pani Kráľová, sa snažila vybiť nám to z hlavy, ale zbytočne. Hovorilo sa mäkko a bez ypsilonu. Doma sme hovorili aj po nemecky, ale takzvanou Hauerlanddeutsch, tak som chodil na privátne hodiny nemčiny k učiteľke na Fončordu. Tá mi zasa tvrdila, že správne po nemecky sa hovorí v Berlíne. Aká blbosť. Toto spomínam, lebo som bol v gympli v tercii, namýšľajúc si, že už viem všetko. To sa týkalo aj mojich športových ambícií a obzerajúc sa okolo Bystrice, mal so...   Celý článok
 Dve také blízke aktivity a zároveň také odlišné. Prešlapávam si stopu vo Val Roseg smerom ku lyžiarskemu stredisku Corvatsch. Snehu je veľa. Hrozia lavíny. Otáčam sa. Celkovo tri razy dnes. Frírajdista zhora neprišiel žiadny. Pomohlo by mi to. Pozorovať jeho stopu ako sa zarezáva do svahu, a čo na to sneh...   Deň potom. Počasie je krásne a ja dávam ďalší pokus prebiť sa masou nového snehu hore. Dostávam sa vyššie ako včera, aj vďaka lepšej viditeľnosti. Pokúšam sa netradične ísť viacej vpravo, ale zastavuje ma krátky úsek strmšieho svahu. Oto...   Celý článok
Víkendy na lyžiach sa už pomaly stavajú dobrou tradíciou aj dobrá partia sa zavše zíde. Kopec srandy a dobra lyžovačka je zaručená. Tentokrát vyberal destináciu Erik, padla mu do oka chata na Popradskom plese. Erik je proste horal srdcom aj dušou a tak chcel byt k horám najbližšie. A možno dúfal aj že dáku horalku na chate stretne, ktovie. Ja si svoje pre istotu nosím v ruksaku.   Piatkový večerný výšlap na chatu ma oberá o posledné sily, týždeň v hmle ma predsa len zmoril viac ako som myslel. Večer som spoločensky nepoužiteľný. "Radšej sa dobre v...   Celý článok
Na nedeľu hlásili trochu vyjasňovanie (nakoniec nič z toho) a pokles teploty pod nulu aspoň hore, tak po zabitej sobote aspoň prechádzka... Z Martina - Strání po serpentínach je to komfortné už od mostíka, aj skratky sa dajú skoro všetky (na spodných strmých v lese je to už ale o sklznicu). Aj od konečnej MHD lesom by sa dalo, aj dole niekto šiel po tom kašane, no ale zas no... Podklad chýba. Na serpentínkach ale utlačené, tvrdé, nič netrčí, aj smerom dole komfort, len pod delom poriadne mokro. Okrajom najlepšie. Hore na asfaltke treba len prehodiť lyže a ísť ...   Celý článok
Dobrodružství s Martinem a Karlem   Když jsem si přečetl zprávu od Martina Eliase, že navrhuje Mlynára, už jsem věděl, že mě čeká velká dřina a dobrodružství, které nelze odmítnout. Když ještě navíc dorazil v sobotu ráno Karel Svoboda z Beton Ski, tak bylo jasné, že víkend bude překypovat zážitky!   Jedu dřívějším vlakem, tak se těším, že budu mít na Martina do Váhy aspoň hodinu náskok. Je minus třináct a já zklamaně sleduji světelnou tabuli na nádraží v Třinci. RJ má zpoždění a náskok se rozplývá… Z Popradského zastá...   Celý článok
V nedeľu ráno na stanici rozmýšľam, kam idem. Jasné že najskôr vlakom do LM, len sa neviem rozhodnúť, či do Žiarskej (lepšie dostupná) alebo na Babky (lepšie spoje nazad poobede). Z tepla pri pokladniach neochotne leziem do arktickej zimy na perón a tam ma víta „spoluredaktorka“ Jaraba. Sama. S lyžami. Vraj sa nevie rozhodnúť, či Babky, či Žiarska :-))) Takže je to jasné, redakcia Vetromagu podnikne ďalšiu spoločnú služobku.   Rozhodnutie padá o chvíľu, zas až tak ďaleko to od autobusu pod les nie je... No, reálne je to ďalej, zisťujeme v Jalo...   Celý článok
Ako to vyzerá na hrebeni od Prašivej na východ sa dá zhrnúť stručne, na h.... Keby niečo, tak h ako haršajzne :-) Miestami. Miestami je to na hrebeň do ruky a naoberať si brusníc. Fakt sú tam a výborné a miestami aj celkom dosť ich trčí spod biednej bielej pokrývky.  Takže tak.   V detailoch tak, že som sa vybral otestovať žltú z Lúžnej pod Skalku. Všetky dedinské „coop jednoty“ sa podobajú, takže som v dedine, dlhej ako slíž, samozrejme vystúpil priskoro. No ale krásne lúky poza dedinu a ten iskrivý, premrznutý prašan! A za chrbtom ružovel...   Celý článok
Po veľkofatranskej kryovíchrici a relaxu v lesoch malokarpatských, moje skelety naberajú kurz Zverovka. Pod ochranné krídla mi z Horoškoly JAMES posielajú štyroch kurzistov, pár súrodenecký a pár manželský. Rozdiel jednej generácie, ja niečo medzitým. Bude veselo. Aj bolo. Prednáškami na rôzne témy súvisiace so skialpinizmom ich úspešne uspávam. Preberá ich vždy na záver až fľaška frankovky. Ale k podmienkam a túram. Prvé poobedie testovanie schopností. Hneď za chatovou  osadou UNIZA po starej zjazdovke a ďalej po hrebeni až pod Veľký Klin. Šk...   Celý článok
Začalo to otázkou: „Ukážeš mi niečo v Malej Fatre?“ Dohoda padla, tak stretko v Kraľovanoch, ohnivá čiara do Párnice a tam sa dá krásne zaparkovať hneď na začiatku dediny, pri začiatku modrej značky. Úvaha znela: prejsť na Stoh, polyžovať ho z oboch strán a nazad. Tak na úvod „lieskové tunely“ smerom na lúky nad dedinou. Dá sa len smerom hore ten prvý, dole treba zniesť, lebo kamene. Druhý, dlhší, je komfortný oboma smermi. K salašu sme šli ešte v hmle, odtiaľ už azúro a bezvetrie. Traverz Magury je samozrejme v celodennom tieni a v lese, ...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 313) >>
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2017  |  designed by MVM Trade s.r.o.