Zoznam článkov od 1 do 20 (z 274) >>

Skialpinizmus

Drsné Grónsko a firnová cukrárna na Rysech

27.05.2016
Poslední top extrém, který jsem měl letos v hledáčku, byla Grónského lávka. Chystali jsme se tam dvakrát s Karlem Svobodou (Beton ski) a ani jednou ji nespatřili. Poprvé začátkem května jsme z Žabí věže pozorovali metry nafoukaného sněhu v severní expozici. Druhý den byl plán v osm sjet Červený žlab a v deset už stát připravený v Západní Volí štrbině. Jenomže Červený nás úplně dodělal a vyplivl dole na trávě až v poledne. Konečně za úplňku jsem vycítil šanci na třetí pokus. Úplněk, to znamená alespoň dva tři dny krásně. Karel...   Celý článok
 Vysoké Tatry - najmenšie veľhory pre nás tej najväčšej skialpovej dôležitosti... Už dva dni po konečnom priestupe cez dlhé roky magnetizované Temnosmrečianske sedlo sme sa s Elkom vydali nazrieť do ďalšej trinástej skialpovej komnaty Vysokých Tatier: Spádovej dolinky. Skialpinizmus pre mňa predstavuje okrem pohybu na čerstvom vzduchu, tréningu, športovania, stretávania s s priateľmi, lyžovania, vychutnávania si pobytu v prírode aj ďalší dôležitý faktor: Objavovanie nových miest ...   "Riskovanie môže byť nebezpečné, stereotyp je smrteľný.....   Celý článok
Sneženie posledný aprílový víkend zahrialo nejedného skialpinistu pri srdci a tak sa podarilo predĺžiť si lyžiarsku sezónu o pár oblúkov. Tí šťastnejší vyrazili vo štvrtok a v piatok a uchmatli si asi posledný prašan biednej zimy 2015/2016. Sobota a nedeľa už bola o inom a len ranné vtáčata mali šancu na jarný firn, na prašan ani pomyslieť a realitou bol skôr nechutný mokrý sneh = brečka, kejda, zhnitá kaša.   Napriek výčitkám najbližšieho okolia a na základe spomienkového optimizmu vyrážame v nedeľu večer do Tatier. K výbave skia...   Celý článok
 Z Popradského plesa šliapeme Mengusovskou dolinou popod hrebeň Bášt, Sataňou dolinkou, potom cez Malé Hincovo. Prichádzame ku Hincovmu plesu. Popri ľavom brehu šliapeme ďalej smerom na Čubrinu. Začíname stúpať hore, mierne dozadu a tlačíme sa vľavo popod zrázy Kôprovského štítu. Blížime sa k Temnosmrečianskemu sedlu. Ani jeden z nás v tomto sedle s lyžami nikdy nebol. Ono sem sa s lyžami vlastne ani veľmi nechodí - iba občas. Aby som bol presnejší, bol som tu predvčerom a v sedle som kopal asi hodinu. Vychádzame hore už na mačkách, dávame dole batohy...   Celý článok
Zober radšej loptu! - Alebo lyže!!! To čo v alpských krajinách vedia už dávno - že na bielom prášku sa dobre šlape - konečne sa dozvedeli aj ľudia u nás.  Skialpový boom je tu. Je to fakt.  Vedia to aj výrobcovia. Posledné roky zaznamenalo toto odvetvie naozaj veľký posun. Keď v mojich začiatkoch cca pred 20 rokmi bola diskusia len jedna: Rámové viazanie alebo pastičky? - Teraz už je chvalabohu tých otázok trošku viacej. Tá prvotná otázka je už ale definitívne vyriešená. Rámovým viazaniam v posledných rokoch odklepalo... Výrobcov pribudlo. Konkurenc...   Celý článok
 Popradské pleso - Chata pod Rysmi - selo Váha - Ťažká dolina - Pustá lávka - Kačacia dolina - Východná Železná brána - Zlomisková dolina - Popradské pleso. Zima 2015/16 sa vôbec nevyvíjala ako by si skialpinisti priali. Koncom marca sa však vo Vysokých Tatrách podmienky vo výškach nad cca 2000 metrov dali celkom do poriadku.  Okruh cez Pustú lávku patrí medzi klasiky. Potrebné sú však stabilné snehové podmienky predovšetkým v Ťažkej doline.    Z Popradského plesa vyrazíme normálkou smerom na Rysy. Rampa pod Chatou pod Rysmi je už tradične zaisten...   Celý článok
Po Veľkej noci, kedy sme si užili prašanovej lyžovačky, prichádza do Tatier oteplenie. Ortuť teplomera sa šplhá k dvojciferným hodnotám a sneh mizne pred očami. Ubytovanie však máme dopredu dojednané, predpoveď priaznivá a milá spoločnosť je zárukou vydareného výletu.   Po nočnom príchode na Popradské Pleso s lyžami na chrbte a za svetla čeloviek si doprajeme pár hodín spánku. Prvou našou úlohou  v sobotu ráno je preštrikovať sa kosodrevinou v Zlomiskovej doline. Odvážne hneď za prvým mostíkom ideme na lyžiach a prekvapivo sa nám podarí p...   Celý článok
Jenda múdra hlava raz povedala, že skialpinizmus nie je víkendový šport a je možné ho bezpečne praktizovať len v dni, kedy sú na to podmienky, inak sa môže stať veľmi ľahko nebezpečným. Osvojil som si tento výrok a stal sa zo mňa sliedič. Sliedič pekných dní s dobrými podmienkami. Túto sezónu je ich pobiedne.  Akúkoľvek invenciu brzdil v prvej polovici sezóny akútny nedostatok snehu prakticky v celej Európe. Možný je len autistický skialp na Chopku, nižšie kóty nemajú nárok. S novým rokom sa situácia jemne zlepšuje, ubúda však slnečných dní. Tý...   Celý článok
Plánovaná skialpová Makedonia kvôli snehu odpadla, tak ako náhradný plán sa naskytlo Slovinsko-Julské Alpy. Naša česko-slovenská Karpatská formácia (Letka Karpatských netopýrů) sa spojila so silnou českou skupinou skialpáčov pod vedením "Paliča-predsedu" z čoho vzniklo až 18-členné družstvo. Vetšinou sme sa podľa svojich aktuálnych schopnosti a zdravotných in-dispozícií rozčlenili do 2-3 družstiev, kde niekto vyšiel vyššie, ďalší ešte vyššie a 2-3 "netopiere" najvyššie.   Z domova sme vyrazili v noci, aby sme pristáli na park...   Celý článok
 V sobotu 2. apríla 2016 nás navždy opustil náš kamarát Rišo Böhmer (41r).   Tragicky zahynul pri lyžovaní legendárnej cesty Vlada Tatarku v masíve Kežmarského štítu. Pri plnení svojho sna zahynul výnimočný človek, ktorý nám tu bude veľmi chýbať. Spomienky na spoločné krásne prežité chvíle nám pomôže pripomenúť množstvo jeho článkov. Okrem toho, že bol výborný priateľ, ochotný vždy pomôcť a podeliť sa o svoje zážitky a skúsenosti, patril aj k najproduktívnejším autorom Vetroplachmagazínu.   Ďakujeme za všetky tie nádherné spol...   Celý článok
Prechod Západných Tatier na lyžiach 16.-18.3.2016 Tak ako podobné akcie aj táto vznikla inšpiráciou od veľkých predchodcov ako boli Pavúk či Viktor z Rysov... Na hrebeň som šiel sám lebo som sa chcel otestovať a ísť až na svoju hranicu, no hlavne zistiť ako zareaguje telo po viacerých dňoch... Schudol som 5,5 kila za 3 dni. Rok kondičných príprav na väčší projekt nebol nakoniec zbytočný, aj keď snehové podmienky sú túto zimu na veľké prechody mizerné. Preto sa rozhodujem spraviť aspoň časť – Západné Tatry. Prípravy spočívali aj v tom...   Celý článok
Tento článok má za úmysel informovať o aktuálnych skialpových podmienkach na domácej tatranskej pôde, i keď dalo by sa aj o kultúrno-spoločenských zážitkoch porozprávať. Zišli sme sa po roku opäť s tým istým cieľom - cez deň všetko možné polyžovať a večer sa o všetkom možnom porozprávať.   Sobotu začíname hromadne výstupom do sedla Váha s viditeľnosťou maximálne po Dračiu bránku a len zarytí optimisti veria, že dnes bude pekne. Chceli by sme do Ťažkej doliny a na Mlynára, no sonda priamo v žľabe nás vracia naspäť. Nevadí, za ...   Celý článok
Slovenské naj naj skialpové preteky napísali na konci tejto prabiednej zimy už svoj deviaty ročník, a že sú na vzostupe popularity, o tom svedčí limit 180 štartujúcich. Prevýšenie cez 6000m a dĺžka cez 60km (podľa propozícií, reálne asi menej), to všetko rozložené do troch etáp od piatka 18. do nedele 20. marca – klasický, rokmi osvedčený scenár s kulisami Roháčov. K tomu spoločenský život a sprievodné akcie v piatok a sobotu večer (aj keď Davo Karničar nakoniec nedorazil), no skialpový sviatok ako sa patrí. Tento rok počasie vyšlo len v piat...   Celý článok
 Dva dni po najväčšom snežení tejto zimy, keď meracie stanice v okolí St. Moritzu namerali okolo 60cm nového snehu za 12 hodín, sme si museli vybrať len takú defenzívnu túru. Web chaty Jenatsch hlásil napriek sobotnému sneženiu cez víkend takmer plnú chatu a keďže bolo jasné, že títo ľudia sa po víkende budú musieť dostať nejako do práce, tak plán bol jasný:   Julierpass (parkovisko v ústí doliny Val dAgnel), dolinou do sedla Fuorcla Agnel, odtiaľ zlyžujeme na chatu a po občerstvení sa vrátime naspäť - pekná celodenná túra bez kontaktu so svahmi s...   Celý článok
5:00 – prázdnou diaľnicou vyrážame do hornorakúskej dedinky Obertraun, kde je údolná stanica lanovky strediska Krippenstein. Cesta k najdostupnejšiemu ľadovcu ubieha rýchlo a tak sme o deviatej na mieste. Našim plánom je okruh Rumpler Runde, ktorý by sme chceli okoreniť výstupom na Dachstein. Uvedená trasa má prívlastok aj National Ski Tour, takže si to aj samotní Rakušania celkom považujú. Veď pri zjazde z Dachsteinu naspäť do Obertraunu čaká na našinca neuveriteľných 24 km.   No, po poriadku. Keďže je sobota a ešte k tomu aj pekne, treba na lísto...   Celý článok
Volebná sobota udrela a najlepšie, čo som mohol zvoliť, bolo testovanie nového lepidla na pásoch. Voľba padla na hrebeň Lúčanskej Fatry v okolí Martinských Holí. Lebo z domu to mám na skok a keby tá ohlasovaná víchrica na hrebeni príliš dotierala, je dosť možností, kam sa schovať: z hrebeňa dole vedie pár „frírajdových“ lúk.   Tak vyrážam od Partizánskej studničky: prví bojazlivejší šoféri tu nahadzujú reťaze cestou na Hole, ale miesto pre auto ešte je. Pekne po zvážnici na rozchodenie, smerom na Dlhú lúku (na žltú značku z Vrútok pod...   Celý článok
V jesennom rozhovore sme si predstavili na Vetroplachu nášho momentálne najlepšieho pretekára v skialpinizme Joža Hlavča. Zima sa začala neslávne, snehové podmienky sú veľmi nestabilné, ale množstvo skialpinistov je napriek tomu nažhavených plniť si svoje sny a ciele. Do tohto čakania na snehové podmienky prišla správa: Jožo Hlavčo si dal netradičný "tréning": 10x po sebe vyšliapal na Chopok. Počas 11 hodín a 55 minút nastúpal presne 10 000 výškových metrov. Že vám to nejako mozog nespracúva túto informáciu? Netrápte sa, nie je na vine, jed...   Celý článok
Keď je takto málo snehu v dolinách a musím za ním peši a ďaleko, nemám bez auta moc na výber: Žiarska alebo Jasná? Dnes padla voľba na Jasnú, ale keď som z vlaku videl, ako blížiaci sa front prehadzuje cez NT hrebeň mraky a Chopok hlási -13, pobral som sa opačným smerom. Ešte že busy z mikulášskej stanice idú v rovnaký čas tam aj tam :-)   Tak zas po týždni pri rampe do doliny a pozerám: dáka novinka! Na strome veľká žltá tabuľa a na nej veľká trojka – akože lavínová. Nóoo, prituhlo, na to posnežilo, dosť fúkalo, uvidíme. Obuť do ly...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - Plaun da Lei na brehu jazera Sils (1799m.) Piz Grevasalvas sa vypína v hrebeni vyrážajúcom zo skupiny vrcholov ktorej kraľuje Piz Lagrev južne od Julierpassu. Tento hrebeň vytvára akúsi hradbu ohraničujúcu horný Engadin od nekonečných pasienok medzi Biviom a Septimerpassom. Vrchol tvorený z oboch strán vysokými hradbami je napriek tomu významným a skialpovo zaujímavým cieľom. Severovýchodným miernejším svahom sa totiž dá na lyžiach pohodlne dostať až na vrchol. Skialpinisti poznajú aj variantu z Bivia. Tá je náročnejšia a odpo...   Celý článok
Tentokrát to nebude žiadna spomienka jedného zabúdajúceho starca, ale pozvánka na túru do môjho druhého horského domova, ktorý som si mimoriadne obľúbil. Viem, že odskočiť si zo Slovenska na túru na Stubai nie je ľahké ani lacné. Cestné poplatky sa nedajú obísť, takže taký výlet sa na konci stáva luxusným. Kto ale na to raz našporí a nechce stále opakovať NT-prechody alebo výbehy do Lomnického sedla, nech porozmýšľa nad touto ponukou.   Tento kopec sa dá začať atakovať z niekoľkých východísk. Najkratší prístup autom začína na konci Stubai...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 274) >>
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2016  |  designed by MVM Trade s.r.o.