Zoznam článkov od 1 do 20 (z 290) >>
Eshop www.davorin.sk

Skialpinizmus

Nedá sa neísť, keď sa ešte dá - Hochfirst (3405 m)

17.01.2017
Salonka - (prezývky v Tatranskej Lomnici vznikali zásadne skomolením priezviska). Kedysi úspešnú juniorskú skialpovú reprezentantku odvialo - ako sama hovorí. New York, Aljaška, Island - dlho, Nórsko a konečne ju privialo do Álp. Konečne pre nás, ktorí môžeme sledovať jej originálne spracované reporty. Aby sa aspoň niečo z nich zachovalo a ponúklo aj širšej verejnosti tu je prvý. Skialpový výlet na Hochfirst začiatkom leta 2016. Článok nemá veľa textu. Zapozerajte sa do fotoreportu a nevynechajte popisy k fotkám...    úvod M.B. (Bartik)     "Č...   Celý článok
Sobota ráno – snehová kalamita na strednom Slovensku dozúrila, odišla vyvádzať niekam ku Košiciam. V Turci sa to pomaly trhá, občas posneží, teplota príjemne jemne pod nulou. Pred náročnejšou nedeľou sa hodí kratšia rozcvička, Lysec je na to ideálny.     Ešte za šera štartujem z Belej do Belianskej doliny. Tá je ideálna pre bežkárov, aj na bajku by sa dalo skvelo. O chvíľu odbočka do Slávkovej doliny, po žltej. Tu to býva nepríjemné, rozbité ťažbou dreva, rozbahnené tečúcou vodou. Teraz paráda, väčšinou samý ľad a na ňom pár cm praša...   Celý článok
Vonku je taká zima, že ti zmrzne aj sopeľ v nose. No práve taká zima prišla do Tatier. Nie som vonkoncom pamätník, no za 10 skialpových sezón si nepamätám, že by sme podnikali túry v takej zime. Tak pekne po poriadku. V sobotu po Troch kráľoch je plánovaná testovačka skialpovej výstroje na Štrbskom plese zrušená, tak špekulujeme. Čo z načatým dňom. Trebalo by sa niekde do doliny schovať, kde na nás okrem chladu nebude číhať aj nepríjemný vietor, ktorý tlačí pocitovú teplotu k mínus 40. Tak sa teda rozhodujeme premotať na Popradské pleso a...   Celý článok
Chcel som ísť do Žiarskej. Arktická zima, fičák od severovýchodu, že sa tam skryjem a v jej južne orientovanom kotli bude príjemnejšie. Ale naše železnice sú úchvatné: keď je v lete horúco, meškajú, lebo sa všetko kazí. Teraz keď je trochu zima, meškajú zas. No myslel som si, že 40 minút na prestup na bus v Mikuláši bude stačiť. Nestačilo!!! Postál si rýchlik v Liptovskej Teplej skoro hodinu... „Našťastie“ meškal aj druhý smer, tiež hodinu, tak som preskočil do spiatočného rýchlika a začal špekulovať, čo ďalej...     Kraľovany! ...   Celý článok
Šiesty január priniesol koniec snehovej kalamity a začiatok kalamity teplotnej: ortuť v noci spadla pod -20 stupňov, cez deň nevyliezla nad -15 (na hocijakom slušnom kopci, nie v Komárne!)  a na kopcoch sa k tomu protivne rozfúkalo. Od severu samozrejme. Pocitová teplota nad hranicou lesa vraj okolo -30 cez deň, no nechoď tam.. :-)     Tak som išiel. Vyhral sever Veľkej Fatry medzi Malinným Brdom a Šiprúňom. Krátky úsek hrebeňa síce, zato aspoň čiastočne chránený stromami pred vetrom. Ale hlavne s viacerými možnosťami počmárať čerstvý prašan a...   Celý článok
Druhá snehová kalamita tejto zimy pomaly končí, cestári už majú prehrnuté. Teploty prudko klesajú k arktickým hodnotám, treba sa ísť zapotiť prehŕňaním stopy aj do kopcov. Vyberám si „jednoduchú“ prechádzku zo Strečna cez Suchý do Kľačian, popri oboch chatách samozrejme. Ešte sneží a aj poriadne fučí, ale do chrbta, s tým sa ráta ako s pozitívom.     Kalamita má výhodu, že do lyží skáčem hneď z vlaku, na peróne. Na úvod trochu cezpoľného skifatrizmu, paličky ešte sem – tam škrtnú pod snehom o zem. Som tu „skoro“ prvý, len...   Celý článok
Prvé ráno roku 2017 v Turci: -10 ako v mrazáku, kotlina pod riedkou hmlou (alebo je to dym z pyrotechniky? hehe), hore na kopcoch azúro. Odbočka z hlavnej na Trusalovú čistý ľad, ale do lyží sa dá obuť hneď pri kempe. Auto by zvládlo aj cestu ďalej, na Zajacovú, ale načo ho trápiť? Snehu síce málo, ale je tvrdý, zato nie ľadový. Dá sa pohodlne po žltej značke pásovať, so slnkom za chrbtom. Po pár sto metroch už sa musím vyzliekať. Na začiatku trochu vytečeného ľadu a miestami nejaký odkrytý kameň, ale aj dolu to bude paráda, a poriadne rýchla, z...   Celý článok
 Prvý deň po výdatnom snežení vždy znamená zvýšenie lavínového nebezpečenstva. Presvedčujeme sa o tom hneď ráno 29. decembra. Stúpame od zástavky električky Popradské pleso a cesta, ktorá bola ešte pred týždňom odtopená na asfalt je teraz vyfrézovaná s polmetrovými závejmi.   Prichádzame k hotelu, dobalíme, čo treba a vyrážame smerom na Rysy. V lese nás čaká stopa prešlapaná od pešiakov, tak si ju upravujeme podľa predstáv. Pri druhom mostíku začíname s Klárkou ťahať stopu vlastnú a sledujeme rovnakých bláznov, ktorí mieria na Vol...   Celý článok
Jednoduché overenie vlastností bieleho prášku aj vo Veľkej Fatre, ale tak, aby som nemusel lyže dlho na chrbte nosiť. Čiže od horárne Teplô na Limbu a na Rakytov, po hrebeni pod Ploskú a tam sa uvidí... Lebo nakoniec treba dole do Revúc na autobus. Piatok pred Silvestrom krásny, jasný, mrazivý, len hore na hrebeni trochu vetra od severovýchodu.   Na lyžiach sa dá komfortne už od horárne, v podstate aj dole by sa dalo, až na pár strmších a užších úsekov, kde trčia šutre a niet kade brzdiť. Ale chatár išiel akurát na lyžiach dole po vynášku, tak vy...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - St.Moritz - Berninapass   Začiatkom zimy ale aj v obdobiach nedostatku snehu je túra týmto smerom jedným z istých tipov. Vyráža sa z parkoviska (2230m.) pod passom Bernina v smere od Pontresiny. Parkovisko je napravo od cesty. Hneď vedľa premáva známy Unesco vláčik a kúsok dole je berninské lago Bianco. V čase tejto túry boli na jazere desiatky korčuliarov, ktorí využívali tvrdý a hladký prírodný ľad. Svahy smerom na Sasal Mason majú severnú orientáciu. Koncom decembra do nich veľa slnka nezasvieti a v čase tejto túry už bo...   Celý článok
 December v Engadine. už tradičné suchoty. Našťastie sneh napadol v novembri. Všade tvrdo, ľadovo, doskovo. No nechoď na túru keď môžeš. Vyrážam od parkoviska pod Julierpassom v smere od Silvaplany.(cca 2170m.) Slúži ako východisko na túru predovšetkým na Piz Lagrev. Severná orientácia svahov zaručuje často dobré podmienky. Od auta to vôbec nevyzerá, že sa dá. S veľkou dávkou nadšenia a lásky sa ale dá v pohode. V strmom svahu popri ľadopáde používam haršajzne. Na plošine nad ľadopádom odbočujem z klasickej výstupovej trasy doľava. Stúpam hore...   Celý článok
Samozrejme sa také reminiscencie dajú realizovať, len keď je človek ešte tu a nie vo večných loviskách, kde skončíme všetci pri tých bývalých slávnych osobnostiach. My, čo sme si osladili život pobytom v horách, máme teda tieto spomienky (nie už každý) a delíme sa s nimi s generáciou, ktorá ich ešte len zbiera.   Boli sme generácia, ktorá ešte nezažila masy ľudí v Tatrách, aj keď tých pár postelí na chatách bolo vždy obsadených. No spalo sa na stole, na laviciach a pod stolom. Partia, ktorú tu spomeniem, bola agilná na konci päťdesiatych a...   Celý článok
Švajčiarsko - Engadin - St.Moritz - Val Roseg - Chamanna Coaz 2587m. Skialpové možnosti v Engadine sú veľkolepé. Nie každý preto zablúdi do záveru údolia Val Roseg na chatu Coaz. Napriek svojej odľahlosti a pomerne komplikovanému prístupu však bola táto chata pred časom pasovaná časopisom Alpin ako jednu z najlepších skialpových chát v Alpách. V zime býva Chamanna Coaz otvorená podľa snehových podmienok cca od polovice februára do začiatku mája. Možnosti túr v dobrých snehových podmienkach sú výborné. Väčšina z nich ale vedie po ľadovci a tak je pot...   Celý článok
 Ako už teda býva dobrým zvykom (lebo 3. ročník) rád by som Vás v mene organizátorov pozval na skialpový filmový festival Snehová vločka. Stretneme sa už túto sobotu 26. 11. 2016 od 15,00 v DK Dúbravka v Bratislave a premiérovo aj v sobotu 3. 12. 2016 v Poprade v kine Tatran rovnako od 15,00. Máme pre Vás nachystaných zaujimavých hostí, ktorí Vás prostredníctvom fotiek a videí prevedú zaujímavými oblasťami ako Japonsko, Irán, Korzika, Gruzínsko, Himaláje. Nebude chýbať čoraz viac populárne Nórsko a tradičné destinácie ako Alpy a Tatry. Tešiť sa mô...   Celý článok
 Chiavenna (350m.n.m.) Taliansko Približne v polovici marca biednej zimy roku 2016 sme vyrazili s talianskymi priateľmi z Chiavenny na exkurziu do ich domáceho revíru - do doliny ktorej nepovedia ináč ako: Valle Spluga. Na mape ju ale nájdete aj ako Val San Giacomo. Najznámejším miestom tejto rozľahlej doliny je práve lyžiarske stredisko s rovnakým názvom: Madesimo. Pre uctievačov boha Prašanu to nebude zase až tak úplne neznáme meno. Naším cieľom ale nie sú vleky a upravené zjazdovky. Malé autíčko so štyrmi ľuďmi na palube a štyrmi pármi lyží na strešn...   Celý článok
 Keď nesneží... Začiatok roku 2016 a my zúfalo pozeráme na meteoblu.com a tam ani vločka snehu. Teploty plus. A to som písala presne pred rokom, že Európe chýba snehová pokrývka, tak aspoň Sant Móricko. Ale teraz aj hlavný aktér stránok vetroplach.sk píše, že sa zelená Móricková tráva a jedna z prvých túr je na bežkách. No, na našich stranách nápodobne: buď sa po 10x stúpa na Skalnaté po zjazdovke, alebo ja po zjazdovke na Sv. Petr v Špindli, a to na Silvestra počítam, že ľudí lyžujúcich dole v 7-radoch. Zámer máme Zermatt. Pýtam sa kolegov vo Š...   Celý článok
Poslední top extrém, který jsem měl letos v hledáčku, byla Grónského lávka. Chystali jsme se tam dvakrát s Karlem Svobodou (Beton ski) a ani jednou ji nespatřili. Poprvé začátkem května jsme z Žabí věže pozorovali metry nafoukaného sněhu v severní expozici. Druhý den byl plán v osm sjet Červený žlab a v deset už stát připravený v Západní Volí štrbině. Jenomže Červený nás úplně dodělal a vyplivl dole na trávě až v poledne. Konečně za úplňku jsem vycítil šanci na třetí pokus. Úplněk, to znamená alespoň dva tři dny krásně. Karel...   Celý článok
 Vysoké Tatry - najmenšie veľhory pre nás tej najväčšej skialpovej dôležitosti... Už dva dni po konečnom priestupe cez dlhé roky magnetizované Temnosmrečianske sedlo sme sa s Elkom vydali nazrieť do ďalšej trinástej skialpovej komnaty Vysokých Tatier: Spádovej dolinky. Skialpinizmus pre mňa predstavuje okrem pohybu na čerstvom vzduchu, tréningu, športovania, stretávania s s priateľmi, lyžovania, vychutnávania si pobytu v prírode aj ďalší dôležitý faktor: Objavovanie nových miest ...   "Riskovanie môže byť nebezpečné, stereotyp je smrteľný.....   Celý článok
Sneženie posledný aprílový víkend zahrialo nejedného skialpinistu pri srdci a tak sa podarilo predĺžiť si lyžiarsku sezónu o pár oblúkov. Tí šťastnejší vyrazili vo štvrtok a v piatok a uchmatli si asi posledný prašan biednej zimy 2015/2016. Sobota a nedeľa už bola o inom a len ranné vtáčata mali šancu na jarný firn, na prašan ani pomyslieť a realitou bol skôr nechutný mokrý sneh = brečka, kejda, zhnitá kaša.   Napriek výčitkám najbližšieho okolia a na základe spomienkového optimizmu vyrážame v nedeľu večer do Tatier. K výbave skia...   Celý článok
 Z Popradského plesa šliapeme Mengusovskou dolinou popod hrebeň Bášt, Sataňou dolinkou, potom cez Malé Hincovo. Prichádzame ku Hincovmu plesu. Popri ľavom brehu šliapeme ďalej smerom na Čubrinu. Začíname stúpať hore, mierne dozadu a tlačíme sa vľavo popod zrázy Kôprovského štítu. Blížime sa k Temnosmrečianskemu sedlu. Ani jeden z nás v tomto sedle s lyžami nikdy nebol. Ono sem sa s lyžami vlastne ani veľmi nechodí - iba občas. Aby som bol presnejší, bol som tu predvčerom a v sedle som kopal asi hodinu. Vychádzame hore už na mačkách, dávame dole batohy...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 290) >>
Sport Rysy - Skialpove sety
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2017  |  designed by MVM Trade s.r.o.