Nízke Tatry skialp: Potulka po chotári

20.01.2016
-nizke-tatry-skialp-potulka-po-chotari

Podhorie Nízkych Tatier je už v „zimnej forme“, bežkárske či skialpinistické túry je možné začať tak povedané spred prahu domu, a v dobrom počasí si užiť deň jednoducho potulkou po chotári v zasneženej krajine s panorámou okolitých pohorí.

Jedna taká túra začína v sedle Vagnár nad obcou Mýto pod Ďumbierom smeruje do sedla Čertovica a ponúka panorámu hrebeňa Nízkych Tatier od Ďumbiera po Čertovicu, panorámu Veporských Vrchov so stolovou horou Vepor, aj pohorie Poľana. Tento „makrosvet“ obohacuje aj „mikrosvet“ po trase túry, kde nie je nezvyklé vidieť živú líšku, srnčiu zver, jastraba či polámané stromy alebo samorasty pripomínajúce pri troche fantázie takúto aj inú zver.

Najvyšší bod je Beňuška 1542 m , z ktorého je pekný „freerajdík“ k chate Barbora (zavretá), a ďalej príjemné klesanie až na Čertovicu, kde je možné „dotankovať“ vo viacerých pohostinských zariadeniach. To je asi najbežnejšie pokračovanie, avšak je možné pokračovať na západ po hrebeni na Chatu M.R.Štefánika pod Ďumbierom, na sever dole po lyžiarskej ceste na Vyšnú Bocu (autobusová zástavka aj pohostinstvá), na východ do Bacúšskeho sedla a dole do doliny Hrona, do obce Bacúch (autobusová zástavka aj pohostinstvo).

Ja som si vybral juh, dolinou Oravcová , pekný „freerajdík“ rovno dole z parkoviska končiaci na Jarabej , aj tu je dobré pohostinstvo, len s dopravou je to horšie, peši do Mýta pod Ďumbierom po rušnej cestnej komunikácii. Cestou je možné sa občerstviť skvelou kyselkou na Jarabej alebo nad Mýtom.

Poľana._najvyššia_v_strede

Orientácia je intuitívna, sleduje zvážnice vedúce po hrebeni z Vagnára na Beňušku resp. tie, čo sú tomuto hrebeňu najbližšie, pri nástupe na Beňušku sa držať zvážnic, ktoré idú doprava (ja som sa držal vľavo a poblúdil som). Pri zjazde Oravcovou stále dole potokom, potom doprava po výraznej zvážnici. Veľmi logické.

Túra vykonaná a zdokumentovaná 17.1.2016.