Chamanna Coaz - skialp v kúte Engadinu

01.12.2016
chamanna-coaz-skialp-v-kute-engadinu

Švajčiarsko - Engadin - St.Moritz - Val Roseg - Chamanna Coaz 2587m.

Skialpové možnosti v Engadine sú veľkolepé. Nie každý preto zablúdi do záveru údolia Val Roseg na chatu Coaz. Napriek svojej odľahlosti a pomerne komplikovanému prístupu však bola táto chata pred časom pasovaná časopisom Alpin ako jednu z najlepších skialpových chát v Alpách. V zime býva Chamanna Coaz otvorená podľa snehových podmienok cca od polovice februára do začiatku mája.

Možnosti túr v dobrých snehových podmienkach sú výborné. Väčšina z nich ale vedie po ľadovci a tak je potrebné brať do úvahy podmienky a stav ľadovca. Ten sa bohužiaľ posledné roky stále zhoršuje.

O túrach v okolí chaty sa dočítate v odklikoch pod článkom. Koncom minulej zimy (marec 2016) sme sa znovu ocitli na chate a spolu so Slávkou sme si dali ľahšiu ale o to krajšiu túru v skialp-areáli nad chatou.

prešlapávame_stopu

Vybrali sme sa hore svahom popod Chaputschin traverzujúc úbočia mierne vľavo. Ponad zrázy siahajúce až ku ľadovcu sme sa dostali na rampu ktorá je zo spodnej časti ohraničená ľadovcom a zhora už je stena Chaputschinu. Zaujímavé miesto s úžasnými výhľadmi. Pretraverzovali sme na plochý ľadovec. Nebezpečenstvo trhlín tu bolo minimálne a tak sme sa v pohode po miernom ľadovci dostali až do Fuorcla Chaputschin. Odtiaľto sú výborné výhľady do Val  Fex ale vidieť oveľa viac...

Po hrebeni s výhľadmi všade naokolo sme postupovali smerom ku vrcholu Chaputschin. Otočili sme sa na kopčeku s ešte značným odstupom od vrchola. Čakal na nás parádny zjazd prašanom ale aj kôrkou od vetra naspäť ku chate. V ten deň sme sa ešte museli presunúť dole do doliny ku hotelu Roseggletscher.

stúpame_hore_na_ľadovec_s_výhľadmi_na_Val_Roseg_v_pozadí

Na chate Coaz chatárčil posledných cca 15 rokov chatár Aloiz s neodmysliteľným štvornohým spoločníkom. Napriek odľahlosti a zásobovaniu chaty výhradne vrtuľníkom je na chate výborná kuchyňa. Viackrát sa mi podarilo zúčastniť sa večere a veru... oplatilo sa :)

Prístup ku chate môže byť v zime pre menej zdatnejších skialpinistov trošku problémom. Najčastejšie využívanou trasou je prístup od vrchnej stanice lanovky Corvatsch. Odtiaľto čaká na skialpinistov zjazd dlhým traverzom s dvomi ozaj exponovanými miestami zabezpečenými fixnými lanami. Prístup zdola z doliny Val Roseg je možno technicky ľahší ale z Pontresiny je to cca 15 km. V závere stúpania na vás čaká aj od tohto smeru pár nepríjemných úsekov...

na_ľadovci_pod_Chaputschinom

Tí, ktorí sa týmto nenechajú odradiť a budú mať štastie na podmienky sa može podariť zažiť niečo podobné ako nám na fotkách vo fotogalérii..