Julierpass a P 3000

25.01.2018
julierpass-a-p-3000

Švajčiarsko - Engadin - Julierpass 2284m.

Skialpovú oblasť rozprestierajúcu sa po oboch stranách cesty vedúcej cez Julierpass tu už máme výborne spracovanú. Na doplnenie pridáme ďalšiu variantu na samostatný vrchol s trochu netypickým názvom P (Punkt) 3000. To číslo znamená nadmorskú výšku vrcholu čiže od parkoviska pod Hospizom (2205m.) bude prevýšenie 800 metrov. Neznie to nejak brutálne ale dolinou Val dAgnel je stúpanie len mierne a tak bude treba trošku natiahnuť krok.

Po januárových sneženiach je prvá stopa na Julieri natiahnutá ako vždy práve v tejto doline. Na neďaleký vrchol Campagnung s jeho miernymi svahmi totiž často mieria ľudia hľadajúci bezpečné sklony, stretávame tu často aj vodcov s klientami a stopu pravidelne ničia aj výletníci so snežnicami.

šípka_ukazuje_dnešný_vrchol_snaženia

Val dAgnel je nastavená rovno tak aby pochytala čo najviac januárového slnka, ktoré nás pri stúpaní príjemne zohrieva. Od parkoviska vyrážame o jedenástej. Nie je sa kam ponáhľať a stopa je aj po nedávnom snežení pekne vyžehlená. Ešte včera bola pre túto oblasť vyhlásená lavínová 4. Dnes je už trojka. Pri stúpaní dolinou pozorujem svahy po ľavej ruke. Odtiaľ zvyknú jazdiť lavíny, dnes okrem spadnutého preveja a jednej lavíny nič mimoriadne.

v_pozadí_Piz_Platta,_jeden_z_horúcich_kandidátov_budúcnosti

Počas stúpania dolinou sa stretávame so všetkými dnešnými aktérmi v protismere, od pol druhej sme v doline sami.

Pod vrcholom Campagnung sa na hrebeni odkloníme doprava. Tu už si musíme šlapať stopu sami. Pokračujeme výrazným hrebeňom až na vrchol s parádnym výhľadom na oblasť Julierpassu. Prašan už vietor upratal ale kôrka je vláčna takže lyžovanie je stále v pohode. Na druhý deň po lavínovej štvorke tá správna túra. Slnko v týchto končinách zapadá takmer o hodinu neskôr ako doma v Tatrách a tak ku autu prichádzame na pohodu až po štvrtej hodine.

Túto zimu sú všetky varianty túr na Julieri kvalitne vysnežené, oplatí sa plánovať aj to čo sa po iné roky nedalo.

Fotky Julierpass a P 3000

RE: Julierpass a P 3000
Marcel 25.01.2018
pekne..aj v Tatrach sme mali dnes takito modry plech,na slnku snehy ťažke,mäkke-preto sever Baranie sedlo na Zelene pl.parada...