Skialpinizmus - Nájazd na Velickú dolinu - Vetroplach magazin

Nájazd na Velickú dolinu

20.04.2013
najazd-na-velicku-dolinu

Posledné dni sa Velická dolina v našej partii teší obľube. Už by sa to dalo nazvať nájazdami. Alebo výjazdami, aspoň po ten Sliezsky dom, keď už vyššie Land Rover nevylezie. Program začíname na Sliezskom dome, program v tomto článku popísaný, po dva dni realizovaný. Prvý deň, ten menej prajný, stretávame v doline starú známu. Hmlu. Už sa poznáme, vieme čo máme jeden od druhého čakať. V podstate nič.

Ja by som rád pozrel, ako sa v zime ide na Bradavicu, a tak sa vyberáme hore do Zvodnej lávky, ľavou vetvou žľabu. Výstup to neni zvlášť ťažký, ani bohvieako dlhý. Žľab však po vypadnutej lavíne neposkytuje dobré podmienky na zjazd, čo ešte zohrá úlohu pri rozhodovaní. Po asi hoďke telocviku sa dostávame ku Zvodnej lávke, tá však moc zvodne nevyzerá. Teda možno pre kamzíky ešte hej, pre nás ale nie, a tak rozmýšľame čo s tým. Oko nám padne na Westerov štít, je blízko a snehová cesta vedie až na vrchol. Ideme to teda skúsiť. Široké to veru nie je, aj trocha exponované. No vrchol je vrchol.

Po zhodnotení podmienok naozaj obúvame lyže už na vrchole, ale prvé výškové metre sú asi ako otvárať uhorky nožnicami. Potom sa už dostávame do krátkej, strmej a exponovanej pasáže. Jej prelyžovanie je taký malý zážitok, aj s malou dušičkou, ale určite stojí za to. Celkovo zjazd touto časťou svahu ponúka pekné varianty. Rozdelený je krátkymi rebrami a vežičkami. Takto vytvára labyrint úzkych a krátkych žľabov. V podstate si ja aj Rišo, ako najlepší priatelia, ideme každý vlastnou cestou. Stretávame sa až v záverečnej časti, ktorou je asi 6 metrov široká rampa, vysnežená tak z polovice. Dnes je sneh riadne tvrdý a tak je toto miesto trocha výzva. Po jej zvládnutí sme už v doline a rozmýšľame, čo s načatým dňom.

Vyberáme sa do žľabu pod Lavínový štít, cestu poznám z výstupu na Litovorvý štít. Nastupujeme do stopy z piatku. Všetko by aj šlo rýchlo, nebyť poprašku čerstvého snehu. Zase si raz, viackrát ponadávam. Deň mi to ale neuľahčí. Akurát to Riša namotivuje robiť stopu, nech už som konečne ticho. Po stopách sa mi ide naozaj ľahšie a tak sa po pár sto výškových rozhodnem Riša zase vystriedať. Tipujem, že na koniec žľabu už nie je ďaleko. Bohužiaľ, ďalší z radu omylov. Začínam si už myslieť, že sme vyššie ako Gerlach, vyššie ako Grossglockner. Do kelu, pri takej viditeľnosti by sme mohli byť už aj na Mesiaci. Vraj konce prichádzajú pomaly, ale isto. No tento žľab snáď koniec ani nemá. Keď už prestávam dúfať, objaví sa predsa dáka skala a po chvíli aj koniec žľabu. Sme pár metrov pod Lavínovým štítom. Konečne, lyžovačka začína. Ide sa celkom dobre, kde-tu ešte aj dáka imitácia prašanu. Ale len v hornej časti žľabu. Nižšie je doska, ale tá aspoň viac a viac nesie. V doline už lyžujeme znova po tvrdom a tak je to dnes aj dobre. Lyžovačka na Sliezsky je výborná, teda až kým nevrazíme znova do hmly. Nevidno ani prd, ani ten mačací. Posúvame sa po metri. Dajako triafame stopu a po nej aj k Večnému dažďu. Ten schádzame takmer poslepiačky a rovnako nachádzame aj Sliezsky dom. Lyžovačka do Polianky neni o nič lepšia, neni o čom.

Další deň programu sa k nám pripájajú Rasťo, ďalší Rišo a Stano. Cieľom je dnes Kotlový štít cez Krčmárov žľab. Počasie je o poznanie lepšie, po hmle ani stopy. Výstup už je známy a tak sme tam čo nevidieť. Dáky dobrák prekopal aj menší prevej, samozrejme iba pre seba. To však na šírku lyží nestačí a tak sa Rasťo rozhodne dokončiť moju prácu z piatku. Zo sedla vybehneme na Kotlový štít a sledujeme krásne výhľady. Spadne mi zrak aj na Končistú a v hlave už zakresľujem trasu ďalšieho zjazdu. Obúvame lyže, čas aj slnko sú neúprosné. Začiatok je dnes ťažší, sneh už roztopený a tak moc nedrží. Oblúky sa rovnajú zosuvom, aspoň pre prvého. Ostatní už čo-to polyžujú. V sedle sa začína "podívaná", všetci sa postavia tak aby videli čo sa deje a po jednom sa púšťame do Krčmárovho žľabu. Chalani kibicujú jak na futbale, ale šak čo... Aj taký je šport. Prvé metre sedla stoja za to, strmô a úzkô. Kto sa bojí, neskáče. A tak ja ako posledný už mám zo sedla "zjazdovku". Ale lyžovanie je o poznanie lepšie ako minulý piatok, pochvaľujú si ho dnes všetci. Oblúky bezproblémové, dostatok snehu, aj prah prechádzame bez ťažkostí. V dolnej časti sa žľab rozširuje a tak si každý ide kade ľahšie.

V doline tradične prichádza rozhodovanie o ďalšom programe. Stano včera oslavoval a tak chce zmiznúť do postele. Presvedčí ho však výber: Rohatá veža, dakto mu nakecal, že to je krátke. V žľabe máme stopu od minulého výstupu. Aspoň tak si myslíme. Keď sa dotrepeme už na miesto, stopa je neviditeľná. No nič, bude treba zamakať a aj postriedať. Sneh je ešte v tieni celkom okej, alebo teda tam, kde svietilo slnko menej. Výšľap prebieha za veselej nálady, až po užšie miesto. Teda užšie miesto v šírke asi 4m s dvoma zúženinami v šírke asi 1,2m. Ta nič, bude sranda. Po prekonaní zúženín prichádza ešte záverečná rampa, ktorá sa tiež zužuje v spodnej časti. Rozmýšľam, že tento "priesmyk" na Rohatú vežu by ubránili traja Sparťania v pohode, aj to by dvaja nemali čo robiť. No nič, vyzerá že Rasťo sa už teší. My ostatní to nejako už oklameme. Cestu rampou sme si našli všetci, dole pod ňou bolo miesta dosť na zabrzdenie. Pri ďalšom zúžení už je zábava. Jeho hornú časť všetci okrem Rasťa obídeme po rebre, naskladáme sa na ňom jak kvočky a čumákujeme na Rasťa. Ten s kľudom profíka prekoná obe kľúčové miesta a tak neostáva iba zapraviť sánky a obísť aspoň to posledné. Prechádzame ho pustením sa rovno dole a následným oblúkom do širokého svahu, posledný tu už prebrúsi aj hrany. Dnes to vyšlo na Stana, stál posledný v rade. Zvyšok žľabu už je ľahší a tak si každý ešte užije dobrú lyžovačku. Na Sliezsky dom sa ide kvázi po firne, no a cestu zo Sliezskeho domu pozná snáď každý. Na turistický chodník v tej kaši už nechce nikto z nás.

Matúš

foto: Rasťo, Rišo

Fotky Nájazd na Velickú dolinu

Jano 20.04.2013
Chlapci, celkom pravdivo, keby som bol v 60tich rokoch spomenul,ze sa toto vsetko da lyzovat, tak ma nechaju zavriet do blazinca. Uzivajte tieto krasy kym mozte,staroba pride sama. Skutocna krasa.

sisa 20.04.2013
Parada, nadhera, ste dobri:-)

sano 21.04.2013
pripajam sa k janovmu nazoru, mate moj obdiv, ale so starobou s viem vyrovnat a preto vam nezavidim. moj otec mi hovorieval: hory ostanu stale tu, len nasa mladost sa pominie

Brano V. 22.04.2013
Parada, inspiracia do buducich sezon :)

Stano 08.05.2013
To, čoho sme sa dotkli voľakedy len čiastočne, dnešní lapaji zlyžujú vo veľkom štýle. Patrí im svet a nám len ich obdiv .... krása!