Skialpinizmus - Pomaly už zabudnuté - FIRŇÁKY - Vetroplach magazin

Pomaly už zabudnuté - FIRŇÁKY

07.05.2013
pomaly-uz-zabudnute-firnaky

Kto z vás vie, akú dlhú tradíciu majú tie najkratšie lyže, nazývané firňáky, v Rakúsku Firngleiter, Figl, 50-60 cm dlhé? Jazdenie sa volá Firngleiten alebo Shortcarving "po slovensky povedané"! :)

Boli vymyslené pomôcky na výstupy v horách, ale že jesto niečo aj na zostup, to realizovalo len málo ľudí. Z histórie sa zachovali tieto záznamy: Skoro paralelne vynašli túto pomôcku na zostup po firnových jarných poliach v roku 1930 Ing. Karl Taul (Graz) a Erno Henrich (Innsbruck), ktorý si to dal hneď patentovať. Boli vyrábané len privátne až do roku 1955, keď vyšla prvá séria profesionálne vyrobená. Turisti ich nosili radi na jarné lúky v ruksaku. Prvé preteky boli v roku 1961, teda asi v tom čase, keď sme v Tatrách začali na odpílených skrátených lyžiach používať túto pomôcku aj my. Prvé Rakúske majstrovstvá na Figl boli v roku 1972 v Lienz. Bola ustanovená dĺžka 63 cm. Prvé Europa majstrovstvo bolo v roku 1984 v Markstein vo Francúzsku. Dosiahnutý rýchlostný rekord je 136 km/h. V roku 1995 sú uznané Majstrovstvá Európy od FIS oficiálne.

Toľko ku dejinám obľúbených firňákov, mali sme z nich veľkú radosť. Dodnes sa zachovali tradičné miesta, kde sa dá na tom vyblázniť aj mimo horskej túry. Číslo 1 je takzvaná Seegrube na Hafelekar nad Innsbruckom. Tu sa zíde na jar vždy veľká skupina mladých ľudí, ktorí skúšajú na týchto "lyžiach" aj to nemožné. Nemožný Carving, nemožnú rýchlosť, skoky, saltá a čo si vymyslia. Ovládanie nie je ľahké, samozrejme sa čaká, kým tá biela masa, čo sa predtým volala sneh, zhnije od slnka a vytvorí pekný hlboký firn alebo niečo podobné. Viazanie sa montuje vzadu a jazdí sa zásadne v záklone. Zaťažíme zadnú časť a špičky plávajú vpredu na snehu. Jazdí sa často bez palíc, na túre viacej s palicami.

My sme na odpílené lyže montovali železné bakne a vzadu langriemeny. Jazdilo sa s vibramkami. S Vladom sme absolvovali mnoho túr, v ruksaku firňáky a po zbytkoch snehu v žľaboch to bol úžasný pôžitok. Šaňo Luczy a Kriššák ich používali tiež.
Pripájam pohľady do Seegrube a na túre. Pobavte sa nezvyklými pohľadmi na skoro už zabudnutý šport. Z Ameriky príde iste zasa niečo nové. Stavím sa.

Jano Banko

Fotky Pomaly už zabudnuté - FIRŇÁKY

RE: Pomaly už zabudnuté - FIRŇÁKY
matus 09.05.2013
Take naradie by sa mi zislo .. hlavne v tomto obdobi by isto naslo vyuzitie.

Jano 09.05.2013
Matus, prvy obrazok,prave lyze, maju viazanie v strede, mali sme dvoje,Figl celkomkratke na hlboky sneh a cele leto v Alpach tie dlhsie na tvrdy firn. 80 az 100 cm jesto aj dnes, lebo s nimi jazdia Shorttrack, skoro lezis na snehu, tie su super aj na tury cez 3000 metrov, Sano ma tie dlhsie na nohach. Pozri si Online a nechaj si poslat domov.

RE: Pomaly už zabudnuté - FIRŇÁKY
martin 10.05.2013
Diky moc za inspiraciu, urcite si ich vyrobim do Tatier.