Skialp Haute Route: prešli sme Chamonix - Zermatt

14.06.2014
skialp-haute-route-presli-sme-chamonix-zermatt

Koncom marca – začiatkom apríla (28.3-2.4) sa nám podarilo prejsť klasický variant tradičného najznámejšieho prechodu Álp. Bol to prechod, pred ktorým sme všetci mali veľký rešpekt, ale aj veľkú chuť ho prejsť. Náročnosť podujatia, súčasné možnosti získania informácií o podmienkach, naplánovanie trás a celá logistická príprava, výber účastníkov... majú veľa spoločného s prípravou výpravy expedičného charakteru. Výsledkom kvalitných príprav bývajú okrem dobrého priebehu prechodu aj nádherné zážitky z krásneho prostredia vysokých hôr do ktorého je takéto putovanie včlenené, príjemné spoločenské prostredie účastníkov a tiež aj istý prínos v podobe rôznych dojmov, poučení... prínosov či až dokonalého poznania prostredia v ktorom sa samotný prechod odohráva.

Boli sme veľká skupina – až ôsmi – čo obyčajne robí už z princípu viacej problémov. Iným problémom mohlo byť vekové rozvrstvenie skupiny – dvaja tridsiatnici, traja päťdesiatnici, traja šesťdesiatnici (vrátane jednej ženy). Do konečnej zostavy zasiahli aj choroby, takže sme využili aj náhradníkov a je logické že sa niektorí nepoznali. Napriek tomu sme sa veľmi dobre dopĺňali a vytvorili sme kompaktný kolektív.

Ono to vlastne začalo už dávnejšie. Pred vyše rokom sa toho chytil Michal Melek a vykomunikoval rezerváciu chát na apríl 2013. Mali sme naštudované trasy, priestory, pripravené GPS... Vtedy sme boli nachystaní šiesti. Vlani boli ale veľmi premenlivé poveternostné a snehové podmienky. Tak sme boli nútení, hoci neradi akciu zrušiť, resp. odložiť na ďalšiu zimu.

O priebehu prechodu uverejňujeme v najbližšom vydaní časopisu „Horolezec“ komplexnejšiu informáciu, tak ho tu len v stručnosti uvediem. Parametre sú uvedené podľa GPS, trvanie etáp je skupinovým pohodovým tempom.

Haute_Route:_Chamonix_-_Zermat

1. deň : Sedlo Gr.Montets 3225m - ľadovec Argentiere 2550m – sedlo Chardonnet 3321m – sedlo Saleina 3261m – sedlo Orny 3088m – Chata Trient 3170; stúpanie + 1106m; klesanie – 1239; vzdialenosť 11,1km; trvanie 7:26 hod.

2. deň : Chata Trient 3170 - sedlo Escandies 2793m - Champex 1480m – transfer (cca 20km) do Bourg St. Pierre 1664m – chata Vélan 2642m stúpanie + 1121m; klesanie – 1800; vzdialenosť 16,5km; trvanie 6:25 hod. (bez transferu)

3. deň : Chata Vélan 2642 - Plateau du Culoir 3650m (pod Grand Combinom) – sedlo Sonadon 3504m - sedlo hrebeňa Avril 2736m – La Paume 2250m - Chata Chanrion 2462 stúpanie + 1655m; klesanie – 1838; vzdialenosť 18,1km; trvanie 9:59 hod

4. deň : Chata Chanrion 2462 - Plateau des Portons 3387m – Severné sedlo Portons 3366m - sedlo Brenay 3633m - Pigne d`Arolla 3790m – Chata Vignettes 3160m stúpanie + 1589m; klesanie – 880; vzdialenosť 12,9km; trvanie 9:05 hod.

5.deň : Chata Vignettes 3160m - sedlo Charmontane 3024m - sedlo L` Evéque 3380m - ľadovec Arolla 2540m – Chata Bertol 3311m stúpanie + 1182m; klesanie – 1037; vzdialenosť 13,8km; trvanie 7:00 hod.

6. deň :Chata Bertol 3311m - ľadovec Mont Miné 3180m - Téte Blanche 3710m - sedlo Valpelline 3554m - Furri 1880m - Zermatt 1614m stúpanie + 628m; klesanie – 2291; vzdialenosť 21,5km; 6:32 hod.

Celkove: v stúpaní +7 281m; v klesaní – 9 085m; vzdialenosť 93,8km. Mali sme krásne slnečné počasie, iba 3-5 deň s neveľkou vrstvou vysokej oblačnosti, len druhý deň poobede fúkal silný nárazový vietor. Sneh bol väčšinou prachový od 10 do 30cm, v nižšie položených úsekoch aj slabšia kôra, trhliny dobre prekryté. Teplotne to bolo veľmi vyrovnané, nie veľké mrazy, ale ani priteplo, vždy mrzlo, príjemne sa šliapalo aj lyžovalo.

V skupine sme sa výborne dopĺňali (napr. v striedaní nosenia lán), každý vedel čo kedy má urobiť, kedy sa počkať... Nazval by som to až úplná súhra skúseností, ambícií každého spojená s rozdelením hlavných organizačných nevyhnutností. Výsledkom tak bola príjemná atmosféra, pohoda, uvoľnenosť a v konečnom dôsledku spokojnosť z neskutočne krásneho prechodu. Spojením fotiek a videí šiestich foťákov vznikol hodinový film ako pamiatka na spoločné putovanie.

Pre mňa a zrejme aj pre Nora ako inštruktorov skialpinizmu/horolezectva ale aj ostatných, to bolo aj obrovské poznanie prostredia ľadovcových hôr a všetkého čo s tým súvisí. Všetci pritom majú za sebou dostatočné množstvo iných prechodov či podnikania v skialpinizme – horolezectve. Pre každého takýto prechod znamená veľký prínos – posunutie poznania smerom do hĺbky a šírky. Každý si odnáša svoje vlastné poznanie samého seba nielen v tom, že to dokáže.

Príroda je v týchto výškach Álp úplne iná a veľmi silno vplýva na človeka, zanechá silné dojmy, je to akoby iný svet. Pre porovnanie uvediem, že prechod zo Zeleného plesa (Brnčalky) za 4 dni až do Žiarskej doliny (77,5km; +7135m; -7165m) má porovnateľné parametre ako prechod Chamonix- Zermatt (93,5km; +7281m; -9085m), ale sa odohráva v menšej nadmorskej výške. Prechod tatranských sediel Popradské Pleso – Zelené pleso a opačne je technicky náročnejší, ale opäť v menšej nadmorskej výške.

Pre absolvovanie prechodov ako takých a tohto zvlášť je možné skonštatovať, že nestačí len vystúpiť a zlyžovať za jeden deň nejaký kopec, aj keď viacej dní za sebou. Prechody totiž skrývajú v sebe úplne iné tajomstvá a požiadavky na aktérov, vybavenie, znalosti, ako celku. Vyplýva z toho aj to, že realizácia prechodov horstiev nie je záležitosťou jednej zimnej sezóny, ale cieleného horolezeckého podnikania v horách počas viacerých rokov v lete aj v zime.

Prechody na lyžiach sú považované aj horskými vodcami za to najkrajšie, čo sa dá v horách absolvovať. Oplývajú úžasnou nádherou a poznaním prírody – z každého sedla či kopca sa vstupuje do nového prostredia, s novými nástrahami, s novými neopakovateľnými zážitkami.

Všetci účastníci prechodu – Sveťo Michálek, Michal Melek (tridsiatnici); Jano Psotka, Noro Švanda, Dano Sticzay (päťdesiatnici); Stano a Jena Melekovci, Juraj Pucher (šesťdesiatnici) majú za sebou dostatočné množstvo prechodov a horolezeckého podnikania v horách – nielen v našich. Postupné zbieranie skúseností, cibrenie techniky šliapania, zjazdu, lezenia, ale aj nevyhnutná dlhodobá kondícia sú základom takéhoto úspechu.

Fandím každému. Hory nie sú len dejiskom športových výkonov, ale hlavne krásnych príjemných zážitkov! Za nimi tam chodíme, fyzická únava je len nevyhnutnou súčasťou takýchto krásnych zážitkov, ktorú v spojení so zážitkami možno ani nepocítite....

Stano Melek

e-mail: stano.melek@gmail.com

P.S.... môžem poskytnúť informácie i našu konkrétnu trasu zaznamenanú na GPS.

Viacej fotiek nájdete na : Fotky Haute Route

Skrátené video nájdete tu:     Video z prechodu

Fotky Skialp Haute Route: prešli sme Chamonix - Zermatt

RE: Skialp Haute Route: prešli sme Chamonix - Zermatt
Jano 14.06.2014
Stano a Jenka, gratulacia, ale uz bolo na case, aby ste to mali vo vrecku. Poznas este krajsi prechod? Fascinacia prvrj triedy,absolutna smotanka. A co dalej?