Skialp v Dolomitoch - okolo Sass Ciampatsch

28.04.2008
skialp-v-dolomitoch-okolo-sass-ciampatschPoprehŕňal som sa trochu v archíve a tu vám prinášam ešte jednu peknú túru z Dolomitov. Je to ľahký prechod cez tri sedlá a pre zjednodušenie nástupu sa dajú použiť aj lanovky. Odporúčam ho predovšetkým skialpinistom, ktorí nemajú práve chuť na extrémy. V peknom počasí sa jedná o mimoriadne pestrú a na výhľady bohatú túru.
          Počas môjho pôsobenia v Corvare som si nejaké extrémy nemohol dovoliť (tie sa odohrávali v kuchyni), a tak som sa jedného pekného januárového dňa vybral na prieskum opačným smerom ako do Sellagruppe. Mojím cieľom bola náhorná plošina - Altipiano de Crespeina v horskej skupine Puez, severovýchodne od Sellagruppe.

Vyrazil som ráno z Corvary (časť Pescosta) hneď na lyžiach. Chodníčkom prevažne v lese som vyšlapal na kopček Col Pradat, (tu sa dá prísť z Colfosca aj lanovkou). Odtiaľ som pokračoval traverzom po úbočí Sassonghera a ďalej dolinou až do sedla Ciampei (2366m). Jediný strmší úsek, kde si treba dať pozor je tesne pod sedlom, je tu prevažne trávnatý podklad a môže sa očas spustiť nejaká tá lavínka.

Pohľad zo sedla Ciampei (2366m.), vľavo Sassongher.

Zo sedla je to vľavo už len pár výškových metrov na Altipiano - ako hovoria taloši náhornej plošine. Pre človeka odchovaného na tatranskom snehu niečo nové a zaujímavé. Pokračoval som plošinou smerom k sedlu Crespeina (2528m). Výhľady pri peknom počasí tu naozaj stoja zato. Traverzoval som popod kopec Ciampatsch, odkiaľ sú výborné výhľady na Sellagruppe. Videl som stopy, ale nevedel som, čo ma ešte čaká a tak som si nemohol dovoliť zachádzku. Vynahradil som si to v lete.
          Po výstupe do sedla Crespeina sa mi otvoril výhľad do nádhernej Val Chedul, ktorou by sa dalo zlyžovať až do Val Gardeny (Wolkenstein). Ja som však natraverzoval vľavo a podarilo sa mi na lyžiach dostať až tesne pod sedlo Cir. Tu som sa dostal už po krátkom výšlape na pešo. Nemusel som nalepovať pásy.
          V treťom dnešnom sedle som si vychutnal výhľady na Sellagruppe a lyžovačku priam rozprávkovým "kamenným lesom". Pomedzi vežičky som zlyžoval smerom k Passo Gardena. Tu som sa napojil na zjazdovku do Corvary a takto "pokojne" uzavrel dnešný okruh.
          Dnes by som už volil inú trasu zjazdu. Zo sedla Cir by som sa tlačil vľavo a popod stenu by som si vychutnal lyžovačku najprv skalným mestom a potom po lúkach a lesom až do Colfosca.(obr.)

Varianta lesom.

Celá túra by sa dala absolvovať aj opačným smerom, s použitím lanovky z Colfosca smerom na Passo Gardena. Takto by sa z toho dala spraviť pekná poldňová túra aj s výstupon na Ciampatsch.
          Pri plánovaní túry v tejto oblasti si treba zistiť dopredu snehové podmienky, celá táto oblasť je posledné zimy sužovaná nedostatkom snehu. Ja som pri zjazde zo sedla Cir moje "kameňáky" nešetril...