Skialp Val Roseg: Piz Tschierva 3546m.

28.01.2014
skialp-val-roseg-piz-tschierva-3546m-

Švajčiarsko - Berninské Alpy

Val Roseg ponúka množstvo cenných skialpových cieľov, tie sú však skôr navštevované koncom zimy pri stabilných snehových podmienkach. Je január a aj keď nie je zďaleka ideálne počasie, tak snehový základ sadol celkom pekne. Na ňom ostal ešte kopec prašanu.

Všetky ciele si nemôžem nechávať na jar a tak vyrážam na prieskum. Mraky sa prevaľujú, mojím cieľom je preskúmať situáciu nad chatou Tschierva. Na chate som bol už pred pár dňami, stopa, aj keď ju prešľapávam odznovu, sa už šliape celkom prijateľne. Nad chatou býva v lete miesto zaistené reťazami a železnými stupmi. Teraz je to celé pod snehom. Robím traverzy a prechádzam zúženým miestom na lyžiach.

Vychádzam na plato medzi Tschiervou a Morteratschom. Zatiaľ čo Morteratsch je v mrakoch a ani sa nechystá vykuknúť, tak Tschierva je pekne vysvietená. Prichádzam na dohľad k východnému chrbtu, ktorým vedie bezproblémový výstup. Je to celé vyfúkané, všade kamene.

Rozhodujem sa čo ďalej a zamierim si to k východnej stene Tschiervy. Vedie tadiaľto viacero žliabkov, vyzerá to, že by to mohlo ísť. Asi v polovici narazím na zľadovatenú dosku pod prašanom. Lyže nedržia a tak vyťahujem mačky. Ďalej už idem peši až na hrebeň. Dole to bude lyžovateľné, len tie kamene, ktoré pod snehom nevidieť, ma trápia.

šípka_ukazuje_chatu,_červená_výstup

Na hrebeni znovu pripínam lyže a na nich pokračujem už pohodovým sklonom až na vrchol. Teším sa z pekného vrchola s úžasnými výhľadmi. Aj keď nie je všetko vidieť, mraky sa prevaľujú naokolo, robím zopár fotiek a pripínam lyže.

Môj prvý strmší zjazd sezóny (cca do 45 stupňov) prebieha v pohode. Len chytám pár zákerných kameňov, ale sneh je dobrý, bezpečný. V dolnej časti už je to vzorovo vysnežené, nasleduje najkrajšia ťasť túry. Jeden svah plný prachu za druhým, zastavujem sa až dole na bežeckej stope. Skontrolujem sklznice - mal som šťastie.

Nielen v tom, že lyže sú ok. Vzhľadom na počasie aj na peknú túru. Po Chapucchine už druhú jarnú... Januárovú :)

Prevýšenie: nastúpaných 1550 v.m.

Čas: 3:45 od hotela Roseg Gletscher na vrchol

Výstup vedie popri chate Tschierva, tá je celú zimu zavretá. Otvorený je winterraum, dobre vybavený aj s pieckou, dekami a kasičkou :)

Túra spravená 21.01.2014

ilustračné panoramata z protisvahu - Timea

Fotky Skialp Val Roseg: Piz Tschierva 3546m.