Skialp Valle Spluga a Pizzo Tambó

14.11.2016
skialp-valle-spluga-a-pizzo-tambo

Chiavenna (350m.n.m.) Taliansko

Približne v polovici marca biednej zimy roku 2016 sme vyrazili s talianskymi priateľmi z Chiavenny na exkurziu do ich domáceho revíru - do doliny ktorej nepovedia ináč ako: Valle Spluga. Na mape ju ale nájdete aj ako Val San Giacomo.

Najznámejším miestom tejto rozľahlej doliny je práve lyžiarske stredisko s rovnakým názvom: Madesimo. Pre uctievačov boha Prašanu to nebude zase až tak úplne neznáme meno.

Naším cieľom ale nie sú vleky a upravené zjazdovky. Malé autíčko so štyrmi ľuďmi na palube a štyrmi pármi lyží na strešnom nosiči si to serpentínami mieri až na koniec doliny: obec Montespluga je v samom závere dlhej doliny. Serpentínami sme sa vyšplhali do výšky takmer 2000 metrov. Štartovali sme z Chiavenny cca 350 metrov nad morom. Uff! Veru nie sme zvyknutý dať si po raňajkách takúto porciu zatáčiek pred šlapaním...

UFO_nad_dolinou

Posledné metre cesty do osady sú vyfrézované. Vysoké mantinely po stranách. V obci poslednej pred sedlom vraj v zime nikto nebýva. Ľudia sa tu vracajú až na konci zimy. Cesta vraj bola vyfrézovaná len tieto dni. Máme šťastie, malý hotel Posta s reštauráciou otvorili tiež len tieto dni.

Montespluga vyzerá opustene. Víta nás vietor a zima. Začiatok túry šliapeme po ratrakovej stope vedúcej do passo Spluga. V lete asfaltováá cesta je zážitkom pre cyklistov a motoristov.

Pred sedlom pri veľkej budove odbočujeme vľavo a stúpame rozľahlými pláňami smer Pizzo Tambó. Vedie nás jeden z najlepších znalcov tejto oblasti. Je nám jasné, že v týchto podmienkach vyberie to najlepšie čo sa len vybrať dá.

strmšie_pasáže_striedajú_takmer_rovinky

Počasie nám vyšlo až na malú drobnosť: vietor. Výhľady máme výborné. Viditeľnosť tiež. Dôležité pri objavovaní nového revíru. Len ten nešťastný vietor. Vysáva z nás silu.

Otáčame sa pod vrcholom Pizzo Tambó 3279m. ;vystúpili sme na predvrchol cca 3060m. Vyšliapali sme vyše 1000v.m., výhľady máme parádne. O to sú zaujímavejšie, že všetko vidíme prvý raz. Nekonečné skialpové revíry...

lyžovačka_pomedzi_domčeky_je_pre_nás_dokonalou_atrakciou

Lyžovačka parádna. Strmšie pasáže striedajú mierne. Členitý terén. Na záver atrakcia lyžovania po uličke pod snehom.

Túru končíme v reštaurácii hotelíka Posta. Ten bude nasledujúci mesiac útočiskom predovšetkým skialpinistom. A veru aj napriek zlému začiatku tejto zimy, budú tu mať čo robiť.