Skialpinizmus - Skialp vo Val di Campo - Piz Ursera 3032m. - Vetroplach magazin

Skialp vo Val di Campo - Piz Ursera 3032m.

10.01.2016
skialp-vo-val-di-campo-piz-ursera-3032m-

Koncom februára minulej zimy (2014/15) sa v Švajčiarskom Engadine spravili celkom dobré podmienky na práškovanie. Predpoveď počasia nás nasmerovala do Val di Campo, orientovanej viac južnejšie. S Mirom prechádzame autom v smere od Pontresiny cez Passo Bernina a schádzame po udržiavanej ceste spájajúcej Engadin s Valtellinou až po už známe parkovisko Sfazú 1600m.

Val di Campo aj s priľahlou Val Viola už poznáme dobre z letných bajkových túr, v zime to ale pre nás je veľká neznáma. Najprv nás čaká vyšlapať miernou, skútrom ujazdenou cestou ku chate Saoseo 1986m. Tam sa zastavujeme na občerstvenie. Kupujeme skialpovú mapu a po príjemnom rozhovore s chatárom, tiež nadšeným šlapačom sa púšťame ďalej.

odfotíme_sa_s_krásavcom_:)

Zakrátko odbočujeme do dolinky vľavo s názvom Val Mera. Šlapeme popod strmé úbočia vrcholu Corn da Camp 3232m., ktorý je najvýraznejšou dominantou okolitých kopcov. Dolina sa asi po hodinke šlapania otvára a my si vyberáme jednu z viacerých už prešlapaných stôp. Tá nás privedie až na ostrý hrebienok vedúci k vrcholu Piz Ursera 3032m. Vychutnávame výhľady smerom na Livigno a passo Bernina s Berninskými Alpami ako na dlani.

takto_sme_sa_sem_dostali

Ešte sa nám nechce vrátiť naspäť. Lužujeme dole úbočím smerom ku ľadovcu pod Corn da Camp. Nalepujeme znovu pásy a po miernom ľadovci bez veľkých trhlín šlapeme do sedla pod spomínaným vrcholom. Študujeme mapu, malo by sa to dať zlyžovať na druhú stranu a pekne zokruhovať. Stopy tu už však nie sú žiadne a tak túra nadobúda trošku dobrodružný nádych. Ak to nepôjde budeme sa musieť vrátiť naspäť.

ľadovček_a_v_pozadí_sedlo,_bude_sa_dať_lyžovať_na_druhú_stranu?

V sedle je nafúkané asi pol metra čerstvého snehu. Kontrolujeme lavínovú výstroj a pomaly po okraji žľabu sa spúšťam dole. Po prekonaní najstrmšieho miesta sa schovám za skalu a kričím na Mira: "Cesta je voľná!" a na nás čaká asi 1000 výškových metrov panenského zjazdu plného prašanu. V závere ešte technické vložky v lesíku a zastavujeme sa opäť na chate Saoseo. Dávame polievku a diskutujeme so skialpinistami a chatárom. Na zjazd po vyjazdenej ceste ku autu už pomôže čelovka.

Objavili sme ďalší skialpový raj, tak trochu v tieni vysokých kopcov a nespočetných možností Engadinu...

Fotky Skialp vo Val di Campo - Piz Ursera 3032m.

RE: Skialp vo Val di Campo - Piz Ursera 3032m.
Jaraba 10.01.2016
Všetko pekné, ale mám otázku: Čo to je to biele všade naokolo, po čom šlapete?

Jano 10.01.2016
Martin,parada, jesto vela kopcov co su krasne, len slavne meno nerobi este aj krasnu turu. Zasluzis si tu prezyvku VETROPLACH !!!!