Tatranská skialpová klasika: Prechod cez Východnú Železnú bránu a Prielom

28.03.2015
tatranska-skialpova-klasika-prechod-cez-vychodnu-zeleznu-branu-a-prielom-

Vysoké Tatry, skialpinistický prechod: Popradské pleso - Východná Železná brána - Prielom - Starý Smokovec

Táto skialpová túra patrí medzi to najlepšie čo môžu Vysoké Tatry ponúknuť v rámci pohodového skialpu za jeden deň. Skialpinisti uvidia niekoľko dolín, pestré výhľady sa stále menia a vrcholom túry je kontrast tatranského juhu so severom. Ten zažijete pri výhľadoch z Východnej Železnej brány a pri zjazde Gerlachovskými spádmi do Kačacej doliny. Úžasné výhľady a tatranské kontrasty zažijete aj pri výšľape Litvorovou dolinou do Ľadového kotla a následným prechodom sedlom Prielom do Veľkej Studenej doliny. Zjazd z Prielomu až do Smokovca je zase z tej lyžiarskej stránky jedna z najkrajších vecí, čo Tatry ponúkajú.

Štartovať môžeme z parkoviska pri zastávke TEŽ Popradské pleso, alebo prípadne už deň pred štartom prísť na Popradské pleso, prenocovať a vyraziť ráno odtiaľto.

Z Popradského plesa do Zlomiskovej doliny sa dostaneme po pravej strane potoka, stopa sa mení podľa snehových podmienok. V doline pokračujeme ďalej pravou stranou, úpätím Tupej. Časté pešie stopy vedú k nástupom lezeckých ciest, táto oblasť je obľúbeným miestom na zimné lezenie.

Zlomisková_dolina_a_Východná_Železná_brána

Prvým hangom sa dostaneme na Zlomiskovú roveň, z ktorej sa odbočuje smerom na Vysokú a Dračie sedlo doľava. Rovno oproti máme výhľady na južné svahy Zlobivej. Moréna Ľadového plesa sa zvykne prekonávať zľava, túto zimu však bola pekne vysnežená aj pravá časť, po ktorej to k plesu bolo kratšie.

Od morény stúpame hore úbočím vrcholu Kozej stráže ponad Ľadové pleso. Napravo sa otvára výhľad na Lúčne sedlo, ktoré svojou severnou orientáciou ponúka kvalitnú lyžovačku. Cez neho vedie aj variant výstupu na Končistú.

Tu sa už dostávame do Železnej kotliny, rovno pod Východnú Železnú bránu. Vľavo od nej je oveľa menej navštevovaná Západná Železná brána. Kotol sprava ohraničuje žľab zo sedla pod Drúkom, zľava zase Strážne sedlo. Obe sedlá sú známe z Gipsyho prechodu.

Zlomisková_dolina_pod_Železnou_bránou

Po vystúpaní do Východnej Železnej brány (2255m) máme už 1000 výškových metrov v nohách. Otvorí sa nám výhľad na divokú časť Tatier, ktorú tvoria severné úbočia štítov hlavného hrebeňa. Zjazd Gerlachovskými spádmi je vrcholom túry. Divoká kotlina, obklopená vysokými stenami, do ktorej v zime slnko moc nezasvieti, ponúka jeden z najkvalitnajších prašanov v Tatrách. Pri zjazde je dôležité natraverzovať doprava popod Kačací štít, pod kužeľ z Litvorového sedla. Tu lyžujeme ďalej dole, opatrne sledujúc terén. Kľúčovým miestom je ľad, ktorý počas zimy prekryje sneh. Toto miesto je úzke a dostatok snehu je podmienkou pre neprerušený zjazd. Pod týmto miestom je možné traverzovať doprava, aby sme ušetrili výškové metre. Tí, ktorí si naopak chcú vychutnať viacej lyžovania, lyžujú až dole k Zelenému Kačaciemu plesu (1575m).

zjazd_z_Žel._brány_do_Kačacej_doliny,_pohľad_z_Litvorového_sedla,_foto_archív_M.B.

Pri Kačacom plese alebo nad ním naliepame pásy na druhý a posledný dnešný výšľap. Traverzujeme popod masív Litvorového štítu a dostávame sa do Litvorovej doliny. V lete tadiaľto vedie modrá značka. Stúpame vľavo do Litvorovej priehyby a do Zmrzlého kotla vchádzame vľavo od hrdla potoka. Po pravej strane máme Poľský hrebeň a nás čaká posledný strmý výšľap dňa - sedlo Prielom. V závere úzkeho sedla sa už málokedy dá vyjsť na lyžiach. Podmienky tu môžu byť rôzne.

Prielom (2288m): Zjazd z tohto sedla do Veľkej Studenej doliny je síce strmý, ale dostatočne široký. Tento svah, orientovaný juhovýchodne, ponúka dobrú lyžovačku, pozor si treba dávať na možnosti nafúkaného snehu a na tvorbu snehových dosiek, hlavne krátko po snežení. V Tatrách sú najčastejšie nebezpečné lavíny práve na svahoch s touto orientáciou (JV).

Veľká_Studená_dolina_a_Zbojnícka_chata

Prielomom sa len začínajú lyžiarske bonbóniky, ktoré na nás čakajú prejazdom Veľkej Studenej doliny: nasleduje niektorý z výtokov pod Zbojníčkou, pokračujeme zjazdom z Brány, popod Bufet, míňame veľkú skalu tvoriacu Ohnisko, popod ľadopád Veverkáč sa vnárame do lesa, kde na nás čakajú Húpačky. Z lesa sa vynoríme na križovatke nad Rainerkou. Magistrála preverí naše korčuliarske schopnosti a túru uzatvoríme zjazdom z Hrebienka do Smokovca - samozrejme kým je dosť snehu. Zo Smokovca sa dostaneme pohodlne električkou naspäť k autu, parkujúcemu pri zastávke Popradské Pleso.

Počas tejto túry nastúpame cca 1750 výškových metrov. Dĺžka závisí od snehových podmienok a rýchlosti, odporúča sa vyraziť skoro ráno.

Fotky Tatranská skialpová klasika: Prechod cez Východnú Železnú bránu a Prielom

RE: Tatranská skialpová klasika: Prechod cez Východnú Železnú bránu a Prielom
sherpa 30.03.2015
paradne popisane aj so super fotkami. siel som to tiez takto v marci, na popradskom sme ale spali. rano do Zlomisk bol armabeton, macky na lyze nutne a na boty tiez dobre mat sebou. Spady vu velkolepe a prasanove. Prielom byva obvykle rozbity na obe strany a k Zbojnicke je to uz v tieni poobede. vyhlady ponuka tura uzasne, akurat za takeho slnka na jar je to obcas uz vypek, treba mat so sebou vela vody.

Jano 30.03.2015
Ako tury v Dolomitoch,vsak Martin? Len je to cele trochu mensie. Ci lezi sneh na zule,alebo na Dolomite je uplne jedno. A krasne su Tatry tak ci tak.