Zachod Gronskiego - direkt

29.04.2018
zachod-gronskiego-direkt

Keď sa postavíte ( či už s lyžami alebo bez ) na vrcholový hrebienok Malej Rohatej štrbiny , naskytne sa Vám smerom do Poľska úžasne vyzývavý pohľad do vrcholového lievikovitého zúženia direktu - napriamenia a steny naväzujúcej na originál lyžiarskej línie - Gronského lávky . Originál líniu sa mi za takmer ideálnych firnových podmienok podarilo zlyžovať v máji 2017 a keďže s jedlom rastie chuť , nedalo mi nepozrieť sa aj do direktu ..

Vzhľadom k tohtoročnej bohatej snehovej nádielke sme niekedy začiatkom Marca vybehli s kamarátom Vladom L. omrknúť situáciu v Malej Rohatej štrbine a prípadne dať pokus v spomenutej línii . Ako to však väčšinou býva , málokedy chudobný človek z divokého východu kupuje za prvú ponúkanu cenu .. Tá sa nám totiž v ponúkanej kvalite podmienok zdala príliš vysoká na to, aby malo zmysel skákať do nafúkaných snehových vankúšov a vyľadneného zúženia v lieviku ( práca slnka ) , ktorý sa mi po zlezení v mačkách zdal ako kľúčové miesto "férového" zjazdu ( aj voči sebe samému ..) Takže v ten deň sme slušne poďakovali , ešte trochu "ošacovali" ponuku , stiahli chvosty a pekne krásne polyžovali slnkom zaliate pláne do slovenskej strany .. Popradské pleso, káva , poldeci .. veď viete ..

príprava

Prešiel nejaký ten týždeň a Rosťa T. pozýval i s "partou" jeho kámošov na kávu , že vraj všetko "zatiahne" , len nech dojdem na Popradské pleso .. ( no nekúp to ) . Mal som nejaký cieľ v Hlinskej doline, tak teda idem .. Predná Bednarzová lávka bola podľa ich úspešného pokusu v deň môjho príchodu vo vynikajúcich prašanových podmienkach a môj už doma stanovený cieľ na deň 24.03.18 teda jasný .. Teda aspoň krátko o PBL : jednoducho nádherná línia , naozaj stojí za vynaloženú námahu výstupu i trochu dlhšieho návratu .. Horný nenáročný dlhší kuloár končiaci krátkym traverzom doprava, pekná stienka a pôsobivý pilier .. nasleduje trochu strmšia stena vpravo dole (kľúčová) a vylyžovanie do konca ústia dlhšieho žľabu v pohodovom sklone ..

Rosťová partia ( Karel Svoboda a Radovan Horecký - "Hore" ) počas dňa môjho lyžovania PBL však zvolila direkt Gronského lávky a vlastne kvôli tomu to tu spomínam .. Keď sme sa popoludní opätovne stretli na chate , radosť a dôvod na kávu a .. mal každý z nás .. ( viac o ich akcii na climbingtechnology.cz v časti blog ) Ja som naopak znova získal cenné info o podmienkach v direkte .. Aj napriek tomu , že mi chlapci ponúkali možnosť ísť ližovať s nimi , nechal som si túto linku radšej sám pre seba .. myslím , že to bolo aj vzhľadom k počtu zúčastnených rozumné rozhodnutie ..

prvý_preskok

12.04.18 .. Môj deň a ešte aj s ponukou bonusovej fotodokumentácie .. (no nekúp to :-)) Rosťa T. hlási, že dojednal počasie a že vraj, keďže aj on má nejaký cieľ po blízku direktu GL ( originál GL ) tak by sme to mohli spojiť .. Stretávka na hrebeni pri "Indiánovi" - strážcovi Západnej Volej štrbiny a následne i tej Malej Rohatej o cca ôsmej hodine ráno .. Ja do ružova vyspatý na Popradskom plese a teda šľapem hore na pohodu , Rosťa tiež vyspatý ale v zrýchlenom tempe z parkoviska PP .. zvítanie hore a ihneď obhliadka podmienok .. "Nečekej a jdi na to .. maš ješte lepší podmínky než mi " .. hodnotí Rosťa. Najprv som to samozrejme jemne naklepol v mačkách a pravdupovediac moja trpezlivosť sa vyplatila .. podmienky boli aspoň v tom najťažšom vynikajúce .. kombinácia odmäknutého firníku s flekmi pohodového snehu , i keď kôrka sa sem tam tiež našla .. Logické , kde sa slnko nedostalo , bolo trochu tvrdo .. Získane info zo stránky bratov Peťovcov ( video ) i uverejnené foto z pokusu chlapcov spoza rieky Moravy v uvedenej linke mi jasne stanovili štandard môjho vlastného pokusu .. Vzhľadom k minuloročnej spokojnosti i následnej radosti z čistoty zjazdu na origináli línii GL , som najmä voči sebe samému chcel dať aj direkt GL čo najviac lyžiarsky čisto .. (článok i foto na vetroplachovi " Koniec dobrý , všetko dobré ") Môj dôvod bol a je prozaický - tehotná žena buď tehotná je, alebo nie je .. medzi tým totíž nič iné nie je .. a ďalekosiahle zošlapávanie nie je lyžovanie .. nezamieňajme si pojmy s dojmami ..

Takže prvý meter z vrcholu Malej Rohatej štrbiny -nájazd doprava do vrcholovej stienky o 08.20 hod ráno .. následoval expozične prvý ťažší preskok v serióznom sklone a potom to už vlastne celkom išlo .. nájazd do lieviku , náskok, zoskok, preskok a možno i poskok .. sám už neviem .. ale zrazu som sa opojený adrenalínom ocitol v línii originálu GL ..

poskok

Aby to zas nebolo také jednoduché , tak prvý problémik : to čo nebolo na slnku , ma privítalo tvrdo až ľadovo .. cepín po ruke a chvíľu dýchať z hlboka .. jedná sa o tretí snehový pilier v originálnej línii, flek cca 100 m. nad viditeľným žľabom ústiacim von z línie GL .. Uvádzam to ako info pre prípadných záujemcov o lyžbu danej linky , pretože v obdobných podmienkach a čase, Vás to môže nepríjemne prekvapiť .. To isté , tvrdé až ľadové ma čakalo aj dole , čiže pri traverzovom vylyžovaní z ústia žľabu .. (a možno len v blbý čas na peknom mieste .. ) Dole som to trochu rozdychával a zároveň čakal na Rosťu .. Po pol hodinke čakania , som však nadobudol pocit , že keďže nejak nejde , tak sa zrejme kvoli bezpečnosti rozhodol to radšej nepokúšať .. a ani by som sa vlastne po mojom tvrdom zážitku nečudoval .. V horných partiách vrcholovej stienky a následných traverzoch by to mohlo byť podľa môjho odhadu takto zrána ešte dosť tvrdé .. aj keď je pravda , že ja som tieto fleky originálu GL pohodovo lyžoval okolo pol desiatej doobeda , ale v dátume 19. mája .. predsa len , tu bol viac ako mesačný časový rozdiel .. Po pomalom výšľape ( nie som žiadny športovec ) niekde v polovici žľabu smerujúcom na Rysy zrazu počujem nejaké šuchoty od lyží rozliehajúce sa po doline .. Žeby predsa len Rosťa ? V krátkom momente za horizontom v dolnej polovici výstupovej linky na Rysy sa mi nakrátko mihol známy outfit farieb majiteľa veľkých ambícií a povedal som si ".. óou k...a , dal to .. klobúk dole .. "

Takže hore som počkal , dali sme nejaké to foto na Rysoch a zlyžovali dole líniou pekných žliabkov až na kávu na Popradské pleso .. podľa slov RT , to v stienke a traverzoch v originály GL nebolo až také zlé .. hodinka čakania vraj urobila svoje ...

Jožo Capcara

PS : RIP "Hore" , bolo mi potešením dať s tebou kávu ..