Zlobivá a záver sezóny

19.05.2015
-zlobiva-a-zaver-sezony

So skialpovou sezónou 2014/2015 by sa patrilo rozlúčiť dôstojne a pridať posledné podpisy do ustupujúceho snehu. Okno pekného počasia vychádza na prvú májovú nedeľu a tak v sobotu ráno sedíme v rýchliku do Štrby. Zubačkou na Štrbské Pleso, po vlastných s lyžami na chrbte na Popradské pleso a odtiaľ prekvapujúco na pásoch. Na pláne máme tradičnú trasu na Chatu pod Rysmi. Slabý dážď pomaly ustupuje a s nádejou na lepšie počasie šlapeme mokrým ťažkým snehom Mengusovskou dolinou. Bezproblémovo stúpame zimnou cestou k Žabím plesám, kde prvýkrát vykukne slnko spoza mrakov, dlho to však nevydrží a po chvíli sa slabo rozsneží. Snehovou rampou vybehneme na mačkách, pár metrov už odtopeným letným chodníkom a záverečný úsek pod vlajočkami opäť na pásoch.

sedlo_Váha_z_Ťažkej_doliny

Na chate vyložíme potravinovú pomoc a po pohári čaju k ústrety dnešnému cieľu - Dračej bránke. Nie, nechystáme sa na žiadne kaskadérske kúsky, ale len stiahnuť lano, ktoré tu ostalo po úspešnom opakovaní etapy Tatarkovho prechodu. Keď dorazíme na miesto, nájdeme všetko ako sme skoro pred mesiacom nechali. Oblaky ustúpia, vykukne slnko a kocháme sa krásnym záverom dňa. Sľúbené pekné počasie dorazilo a tešíme sa ako s ním zajtra naložíme.

Vyrážame skoro a o ôsmej sme na vrchole Rysov. Pôvodný plán lyžovať do Poľska a pokúsiť sa o zjazd Východného Mengusovského štítu musíme zrušiť. Zjazd z Rysov na sever tvrdým a od pešiakov rozbitým žľabom nás neláka, tak ustupujeme a mierime do slnkom zaliateho sedla Váhy. Akurát odmäknutým snehom si to skutočne užívame. Nasleduje traverz do Pustej lávky.

Som tu túto zimu prvýkrát a tak skúmam prah do Spádovej dolinky, že kade to ten Gipsy lyžoval. Celkom si to aj viem už predstaviť – po Ťažké pleso. Tam sa končí sneh a prah do Bielovodskej je už viac zelený ako biely. Tak dúfam, že najbližšiu zimu tade zlyžujem až na Poľanu pod Vysokou. Po držaní si výšky v traverze sme na mačkách za chvíľu v Pustej lávke. V smere ku Kačaciemu plesu je sneh až príliš mäkký, predsa tu slnko svieti o niečo dlhšie. Výstup Gerlachovskými spádmi je ešte tvrdým snehom a tak sme, čo nevidieť, vo Východnej železnej bráne. Opäť triafame výborné podmienky a lyžovačka je super.

Gerlachovské_spády

No o  tomto klasickom prechode som už na Vetromagu čítal, tak špekulujem, čo nové by sa dalo pridať. Pomôžeme si fantastickým traverzom z Tatarkovho prechodu do Strážneho sedla, krátky zjazdík do Rumanovej dolinky a dávame poslednýkrát lyže na batoh. Cieľom je pomerne krátky, no pekný žľab tesne pod vrcholom Zlobivej. Dúfame, že pre nás asi posledný zjazd tatranskej skialpovej sezóny bude dostatočne fanatický. Obidva horné prahy su ešte na šírku lyží vysnežené. Po úvodnej sérii preskakovaných oblúkov čakáme, kedy nami uvoľnené splazy presvištia nadol. V strede sa po nich vytvorí malý rigol, ktorý však nepredstavuje problém a tak lyžujeme popod Ošarpance a Vysokú a čakáme, kedy budeme musieť dať lyže na plecia a dopochodovať na Popradské pleso. Na naše prekvapenie vypíname až pri mostíku pred hotelom.

Predpovedať počasie na viac ako pár dní má veľa spoločného s veštením z krištáľovej gule. Nedá sa vylúčiť, že Tatry predsa len zasiahne ešte nejaký snehový monzún. A určite sa nájdu ešte expozície kde sa bude dať lyžovať až do konca mája (Baranie sedlo, Medená dolinka, Rysy, sedlo Váha, Východná Železná brána a pod.). Netreba to však preháňať a aby sme nežili len zo spomienok na výbornú zimu, je treba vymeniť lyžiarky za tenisky alebo lezečky a vykročiť do letnej sezóny.

Lukáš Stanzel

Fotky Zlobivá a záver sezóny

RE: Zlobivá a záver sezóny
sherpa 19.05.2015
super fotky! v ten den sme dali Vysoku, mozno ste nas aj videli okolo 3-3:30 pm v Zlomiskach, uz smerom na Majlatku.