Aj na pasienky malofatranské sa dá už z parkoviska!

19.12.2022
aj-na-pasienky-malofatranske-sa-da-uz-z-parkoviska-

A keby len z jedného! Čo sme my turčianski pašienkári horší od Tatrancov? Zásadná informácia (pre cezpoľných, domáci výšľapisti vedia): hlavné malofatranské nástupné miesta z turčianskej strany - dá sa! Teda aspoň tie hlavné, na pohlavné nebol čas. Ale najprv nevyhnutný súhrn ostatných výčinov počasia: keď konečne nasnežilo, potom na to v piatok 16.12. napršalo a hneď to v noci aj zamrzlo. Našťastie ten hrboľatý ľad zároveň trochu pocukrovalo. Teploty ako na hojdačke, ale výsledok pozitívny, lebo na Martinské hole sa dá už od mostíka pod starou lanovkou - a dokonca pri troche opatrnosti sa tam dá aj zlyžovať, čo teda v tomto čase nebýva zvykom. Citlivejší sa zapnú a vypnú na prvej serpentíne. Síce sa tam niekto magoril autom zhora až dole, just keď to bolo natopené, ale miesta dosť okolo tých koľají. Aj dva úseky pod delom, pod najhustejšími korunami smrekov, kde je vždy málo snehu a zvyknú trčať šutre, sú zjazdné obojsmerne.

Miestni_fajnšmekri_vyrážajú_ešte_za_tmy:_už_od_mostíka_v_pohode.

Vyššie, od dela, už je na výber: či po skratkách, či po serpentínach. Skratky samozrejme lepšie vychodené. Niekde malé žraloky síce striehnu, ale dá sa v pohode hore aj dole.

Nad_delom_už_je_na_výber:_doľava_po_skratke_či_doprava.

Na Kalužnej cesta poštrkovaná a odhrnutá do šírky, do ľadových hrčatých mantinelov, tak popri nej to veľmi nechutí, našťastie priama stopa cez hrebienok ku sedačke je natiahnutá. Dokonca je na začiatku na výber, či ísť strmšie, či cikcak. Kto sa chystá hore autom, cesta je rovnejšia ako v lete, sneh zakryl výtlky. Vleky ťahajú od soboty 17.12., za výjazd sa vraj odvádza povinný desiatok, ani bez reťazí vás nepustia.

Našťastie_je_tu_stopa_priamo_hore,_aj_na_výber:_rovno_či_cikcak_mladinou.

Kto by chcel ísť na Priekopské hole od Partizánskej studničky, parkovanie nad aj pod zákrutou je parádne odhrnuté, snehu na zvážnici na mrte a stopa tiež potiahnutá.

Snehu_na_zvážnici_smer_Priekopské_hole_dooooosť.

Druhá hlavná destinácia je samozrejme Chleb. Z konca Šútova sa vraj dá smerom hore po lúkach v pohode, smerom dole je to pod lúkou v kroví ešte moc kamenisté. Ale to len z počutia (vďaka za info). Z Trusalovej úvod po lúke vyzerá suprovo, ale hneď ako odbočuje žltá značka z cesty, je to tragédia:

...ale_doslova_tvrdá_realita_nastupuje_už_na_odbočení_žltej_značky_z_cesty.

Na značke žraloky a aj tu za mokra blbec na offroade šalel, čiastočne sa to dá obabrať bokom po lúke. Vyššie v bučine stopa tuhá, cik cak pomedzi kamene natiahnutá. Až na Zajacovú je to ale asi najlepšie ťahať stredom cesty.

Križovanie_žltej_s_cestou_na_Zajacovú_–_asi_by_som_šiel_po_ceste._

Od Zajacovej samozrejme o dosť lepšie, skratka síce ešte nie moc použiteľná, ale po zelenej značke, ak si odmyslíme zamrznutú rašpľu po ratraku, pohoda. Smerom dole dobrá masáž stehien. Žraloky takmer žiadne, všetky lovia pod hladinou na spomenutých nižších poschodiach.

Cesta_pod_zákrutou_sa_tvári_chrumkavo...

Nad skládkou skialpová výstupovka vyleštená a tradícia pivnej smerovky obnovená, chlpatí lyžiari majú z toho isto radosť. Zostupovka je ale najlepšia po ratračej ceste, lebo v lese okolo zelenej značky je ešte slabý základ a silná krusta. Ale pár hrdinov to už skúšalo spod skládky dole rúbaniskom zjazdiť, až na zelenú značku. Hmmm...

Na_skládke_odbočka_skialpová:_tradícia_musí_byť!

Generál je samozrejme rozjazdený, mimo stopy po ratraku jemná krusta s hlbokými koľajami, na užívanie zjazdu to nie je ani v najdivokejšom sne. V nedeľu bolo nutné užívať si len tie rozhľady ponad inverzný zákal - v rámci častých prestávok, kým stehná prestali páliť. Keď to zhrniem, hore od Zajacovej v pohode, dole ešte kus utrpenie, veď ako začiatok sezóny, keď poriadny základ nie je.

Generál_–_spodok,_nie_moc_komfortne_zjazdný,_len_na_krátke_oblúky.

Otázka znie, dokedy sa bude dať. Lebo počasie hlásia minimálne do štedrého dňa poriadne tragické, s dažďom dokonca aj hore na kopcoch. Takže kto nevyužil slnečnú nedeľu, zaváhal. Hlavne držme palce počasiu, nech nás teplé fronty obchádzajú.

Fotky Aj na pasienky malofatranské sa dá už z parkoviska!