Liptovská Teplička: skitouring na Panskú hoľu

30.12.2023
liptovska-teplicka-skitouring-na-pansku-holu

Liptovská Teplička bola kedysi dávnejšie známa lyžovačkou na vleku s dobrými parametrami svahu. Lyžovačka v tejto odľahlej obci medzi Nízkymi a  Vysokými Tatrami bol dobrý tip. V obci sa pomaličky začínal rozvíjať turizmus, teda aspoň nejaký náznak v spojení s lyžovaním. Potom sa stala taká vec, že obec predala lyžiarkse stredisko veľkému investorovi s prísľubom ďalšieho rozvoja. Investor, veľká firma vlastniaca aj neďaleké veľké lyžiarske strediská vo vyšších horách však namiesto očakávaného rozvoja a investícií stredisko zavrela...

Dnes už sa v Liptovskej Tepličke konečne lyžuje opäť, dokonca na dvoch miestach v od seba nezávislých strediskách. My sa ale nejdeme lyžovať na vlekoch, parkujeme začiatkom zimy na veľkom parkovisku pod lyž. strediskom Smrečiny s cieľom zašlapať si na prvom snehu zimy. December začína dobre a tak šlapeme popod lyžiarsky svah známou cestou vedúcu hore na lúky pod Panskou hoľou. Cesta vedie lesom dolinkou zarezanou v severnom svahu a tak snehu sa tu darí už začiatkom zimy.

Vyšlapať hore na Panskú hoľu 1429m. to trvá pohodovým tempom asi 1,5 hod. prekonáme prevýšenie takmer 500 v.m. čo by človek odhadom ani nepovedal. Odtiaľ by sa dalo pokračovať zvlneným hrebeňom až ku chatke Budnárke, prípadne v dobrých podmienkach až na útulňu na Andrejcovej. My sme dnes boli len na prechádzke a z Panskej holi pokračujeme po lúkach na Smrečiny 1365m.

Tento príjemný lúčny terén by mal potenciál stať sa geniálnym strediskom bežeckého lyžovania. Terén tu je ideálny na to aby špeciálny malý ratrak aké vídavam vo švajčiarskom Engadine vytvoril kvalitné stopy. Lúky medzi Smrečinami a Panskou hoľou majú nadmorskú výšku takmer ako bežecké trate na Štrbskom plese, teda to čo z tých pôvodných zostalo. Snehu tu býva dosť a na lúčnom trávnatom teréne ho netreba veľa. Otázku ako by sa bežkári dostali hore a potom zase bezpečne naspäť dole by sa dala vyriešiť možno aj sedačkou na lyžiarskom svahu v Smrečinách, mala by tak hneď dvojaké využitie...

To sa už ale preberám zo sna a za neustáleho parádneho výhľadu na Tatry dávame dole pásy a lyžujeme späť po ešte neupravenom svahu lyžiarskeho strediska dole na parkovisko až ku autu. Znalci už o tomto mieste vedia, je to veľký kontrast oproti Tatrám na ktoré sme mali zhora pekné výhľady. Pre ľudí ubytovaných v tatranskom podhorí je Teplička výbornou alternatívou ku kolóne áut vedúcej do Tatier ;)

skismreciny.sk

dík za fotky Veronika N.

Fotky Liptovská Teplička: skitouring na Panskú hoľu

RE: Liptovská Teplička: skitouring na Panskú hoľu
sherpa 10.01.2024
ano, uz viac krat som takto okolo Vianoc odtial nasaval ten pokoj a rozhlad. pri takomto pocasi, je to cista radost. snad tomu nespravime tymto clankom az prilis silnu reklamu. pokojnych kutov sveta zacina byt coraz menej.