Piz Alv (2974 m): skialpová normálka od parkoviska Lagalb

06.01.2023
piz-alv-2974-m-skialpova-normalka-od-parkoviska-lagalb

Švajčiarsko - Berninské Alpy - Engadin - Pontresina

Východiskom na túto túru je parkovisko pri dolnej stanici lanovky na Lagalb. Nájdete ho pri ceste z Pontresiny na Berninapass, ktorá je celoročne udržiavaná. Lagalb je kopec oproti Diavolezze. Je to stredisko s jednou lanovkou, v prípade dobrých snehových podmienok sú tu tri varianty zjazdovky a množstvo voľného terénu k tomu. Poobede sa sem presúvajú lyžiari z Diavolezzy, lebo vtedy tu naplno svieti slnko, zatiaľ čo zjazdovka z nej už je v tieni.

Priamo z vrcholu Lagalbu má človek ako na dlani Piz Alv - kopec oproti aj s Val Minor, ktorá obidva masívy oddeľuje. Napriek snehovej biede som zbadal množstvo stôp vedúcich na Piz Alv smerom z Val Minor, a tak som si jeden výšľap dal aj týmto smerom. Na začiarku sa treba preštrikovať pomedzi kamene, ale potom už je snehu dosť až na vrchol, kde je hrebeň na dvoch miestach vyfúkaný na kameň. Dá sa to však obísť.

Piz_Alv,_trasa_výstupu,_parkovisko_Lagalb_vľavo_dole_na_obrázku_nevidieť

Pri zjazde nasledujem stopy vedúce do pekného, priameho žľabu (foto) a dole sa už napojím na výstupovú trasu. Najťažšie miesto je práve v dolnej časti výstupu, kde sa stopy zlievajú do úzkeho žľabu. Tu už treba vedieť v strmšom a ľadovom teréne trošku poskákať pomedzi kamene.

Piz_Alv,_fotka_urobená_5.1.23_červená_výstup,_žltá_zjazd

Na Piz Alv je možné vystúpiť aj z druhej strany z Val de Fain, je to ľahšie, ale výrazne dlhšie. Z tejto strany, ako som si pár dní nato všimol, sú ale výborné podmienky výstupu na Piz Minor a skialpinisti to aj hojne využívajú...