Skialp Bivio: Piz Scalotta 2991m.

21.02.2022
skialp-bivio-piz-scalotta-2991m-

Bivio je prvá obec za Julierpassom v smere do Churu. Je to taká chudobná príbuzná honosného a svetoznámeho St. Moritzu. Nachádza sa tu dokonca aj malé lyžiarske stredisko kde sú len kotvové vleky, žiadna sedačka. V stredisku ale zato majú dobré svahy pre slabších lyžiarov a oproti Moritzu aj pri prevládajúcom SZ prúdení chytajú lepší sneh, a hlavne viac snehu.

Parkujem asi kilometer pod Biviom pri autoservise Giovanotti. Je tu možno 15 miest na parkovanie a vraj aj cez týždeň sa tu dá v pohode parkovať. Podľa kamaráta Maura, ktorý je veľkým skialpovým znalcom celého Engadinu, je táto túra s primeranými a bezpečnými sklonmi aj do lavínovej trojky, ktorá je vyhlásená po nedávnom snežení.

Vyrážam po už vyšliapanej stope do hmly s cieľom dobehnúť kamarátov, ktorí štartovali skôr. Pohyb ľudí tu celkom je, stretávam partie šliapačov. Po kvalitnej stope dobieham kamarátov až po 600 v.m. Nachádzame sa tu pod plochým vrcholom Crap da Radons. Stále je hustá hmla, a tak sa partia známych rozhoduje lyžovať dole. Otáčam s nimi a lyžujeme v kvalitnom prašane.

odrazu_vychádzam_z_hmly_a_otvára_sa_mi_úplne_nový_pohľad,_Piz_Scalotta_vpravo,_najprv_idem_vľavo

Dole sa rozhodujem nalepiť pásy znovu a skúsiť šťastie. Podla predpovede sa má poobede vyjasniť. Šliapem opäť v hmle, ale nad ňou už občas vykukne slnko. Stopa je dobrá, je tu premávka a tak šliapem vyššie ako pri prvom výšľape. Stretávam ľudí ktorí to otočili, nemali dosť trpezlivosti.

Mraky sa zrazu rozchádzajú a vykukuje slnko s modrou oblohou. Je to úžasný pocit, som v pre mňa novej oblasti, a tak pozorne mapujem terén. Stopy sú prešliapané, a tak sa najprv vyberiem smer Piz Surparé. Tu ale nevystúpim na vrchol, otáčam to v sedielku pod ním. Rozhodujem sa namiesto strácania času lezením po skale urobiť ešte jeden výšľap. Zlyžujem dole na pláň a znovu nalepím pásy.

pohľad_z_vrcholu_Scalotta,_výstupový_kotol_vpravo_už_v_tieni

Tento raz znovu šliapem v kvalitnej stope. Úseky idem takmer pretekovým tempom. Na vrchu Scalotta dobieham skupinku Nemcov, ktoú som dnes už raz predbiehal, oni šliapali priamo na tento vrchol.

šv._online_mapa_skialpová_verzia

Odmenou za správne rozhodnutie a trpezlivosť sú mi parádne výhľady. Najviac ma zaujíma Piz Platta, na ktorý škúlim už deväť rokov od mojej prvej sezóny v oblasti. Uvidíme, už sa približujem...

Piz_Platta_3391m._je_veľmi_vážny_skialpový_cieľ

Obidva vrcholy v tomto kotli nad Biviom sú vďačnými skialpovými cieľmi a dopĺňajú tak úžasné skialpové možnosti Julierpassu... Predovšetkým Scalotta je dobrým tipom po väčšom snežení, pri výstupe sa dá celkom bezpečne vyhýbať strmším svahom.

Fotky Skialp Bivio: Piz Scalotta 2991m.