Skialp Julierpass/St. Moritz: Piz Bever

03.03.2019
skialp-julierpass-st-moritz-piz-bever

Švajčiarsko - Engadin - St.Moritz - Piz Bever 3230m.

Piz Bever, prvý krát som ho uvidel asi zo Surgondy pred šiestimi rokmi. A potom ešte veľa krát z rôznych uhlov a rôznych vrcholov. Vždy som si ho odfotil a pozoroval som ten pre lyžiara príťažlivý juhozápadný svah. Aj som si ho foťákom približoval a hľadal stopy, nikdy som však žiadne nenašiel. V skialpovom sprievodcovi nie je o tomto vrchole zmienka, netuším prečo.

Piz Bever patrí medzi tzv. vrcholy druhého sledu v pohľade od Julierpassu. V smere od St. Moritzu je potrebné rovnako absolvovať najprv stúpanie a zjazd kým sa postavíte pod samotný svah Beveru. Potom, čo sa mi minulú zimu podarilo vystúpiť na neďaleký Piz Suvretta a obzrieť si detailne trasu ktorou by sa dalo na Bever vystúpiť sa mi to konečne tento rok podarilo.

Val_Suvretta,_Vľavo_Piz_Julier,_čiara_končí_vo_Fuorcla_Suvretta,_potom_Piz_Suvretta_a_vpravo_Piz_Nair,_tesne_zakrývajúci_Piz_Bever

Najprv sme so Slávkou stáli na neďalekom Corn Suvretta odkiaľ som mal ideálny výhľad presne na to čo som potreboval a tak pri najbližšej príležitosti som už neváhal. Začal som v Champferi. Z Julierpassu by som to mal trošku bližšie ale takto som zase nemusel použiť auto a vo Val Suvretta som presne vedel čo ma bude čakať.

Dlhá dolina, miestami aj prešlapávanie stopy, výšlap do Fuorcla Suvretta - tu mi už stopa pomohla, zjazd na druhú stranu a tu už nasledovala úplná improvizácia. Ani stopy po ľudskej aktivite. Vrcholový hrebeň vyfúkaný. Lyže som nebral až hore. Na vrchole úžasné výhľady. Pri vrcholovej drevenej tyči sa mi podarilo pod kameňom nájsť vrcholovú knižku. Posledný zápis bol z jesene, za posledného pol roka boli celkovo štyri zápisy. Tipujem že všetko to boli fajnšmekeri...

zľava:_Piz_Bever,_Piz_Suvretta,_červená_fuorcla_Suvretta,_Piz_Nair,_Corn_Suvretta

V dnešných časoch keď sa ľudia zvyknú sťažovať na davy v horách ja často neviem o čom hovoria... počas celej túry som nikoho nestretol aj keď cez Val Suvretta sa zvyknú púšťať freerideri z neďalekého lyžiarskeho strediska. Zazrel som nejakých iba z diaľky.

Po šiestich rokoch sa mi tak podarilo stáť aj na Beveri, ono človek sa postaví hore a hneď zbadá ďalší kopec na ktorom ešte nebol. Tentoraz to ale bude ešte ďalej a bude treba poriadne natiahnuť krok :)

Múdre hodinky mi po tejto túre ukázali: 1810 v.m. 5hod., 18,6km

Fotky v galérke sú z aktuálnej túry, obohatené sú pohľadmi z viacerých vrcholov odfotené počas iných túr...

Fotky Skialp Julierpass/St. Moritz: Piz Bever

RE: Skialp Julierpass/St. Moritz: Piz Bever
sherpa 04.03.2019
krasna arena, tam je co robit na 10 zivotov. ten Marek + Barbara vo vrcholovke znie trochu slovansky....ozaj, ty pises akym jazykom do knizky v tej 4-jazycnej zemi zaslubenej?

Čendo 04.03.2019
Martin,počko si vyberáš,keď v každom článku z tej oblasti sú "kalendárovky"?

RE: Skialp Julierpass/St. Moritz: Piz Bever
Marcel 05.03.2019
niekedy to chce čas-obzrieť si kopec,v zime počkať na podmienky..no vrchol je tam stale a Ty maš potom silnejši zažitok ked to daš. paradny skialp

Martin 05.03.2019
do knihy píšem len meno, dátum, web :) a nejaká štátna príslušnosť, čiže stručne, do článkov samozrejme dávam fotky z tých pekných dní... ked je škaredo fotím menej... a ešte: ako som už spomínal keďže z tejto sezony budem mať presný záznam mojej aktivity tak spravím z toho článok...