Skialp St.Moritz/Julierpass okruh troch sediel

18.01.2020
skialp-st-moritz-julierpass-okruh-troch-sediel

St.Moritz, Champfer, Val Suvretta, Fuorcla Suvretta, Fuorcla Margun, Fuorcla Chamuotsch, túra spravená 8.1.2020

Zima v Engadine začala veľmi dobre a už v novembri sa vytvoril kvalitný snehový základ. V decembri ešte niečo prisnežilo a od 22. decembra potom prišla vyše troch týždňov trvajúca perióda pekného počasia. Vyrazil som z Champferu kde mám prechodný BC aby som nemusel použiť žiadny dopravný prostriedok a tak som tie štyri hoďky času čo som mal vymedzené využil naplno.

Najprv hore lesíkom do Val Suvretta. Ďalej dolinou miestami po stopách frírajderov ktorí lyžovali dolinou dole a potom už jednoducho po tvrdom základe ďalej ideálnym smerom.

Počasie spravilo svoje a na tvrdom podklade sa dobre a rýchlo stúpa. Rovnako aj lavínová situácia je veeľmi pokojná. Do Fuorcla (sedlo) Suvretta mi to aj tak trvá dlhočiznou dolinou dve hodiny. V sedle mrknem na hodinky a vidím, že som ešte v limite a tak pokračujem ďalej v stopách spontánneho plánu ktorý vznikol na základe mnohých túr v tejto oblasti.

Chystám sa dnes urobiť okruh cez tri sedlá. Nachádzajú sa blízko seba. Na mape to vyzerá pekne. V teréne ešte viac.

archívny_záber,_pohľad_z_Piz_Bever,_vidno_na_ňom_všetky_tri_sedlá:_zľava_Camoutsch,_Suvretta_a_Margun

V prvom zjazde sa dostávam do ďalekého severu niekde medzi Moritzom a Julierpassom. Najbližšia civilizácia je asi Jenatschhutte ale tá je teraz zatvorená. Natrafím ešte aj na zbytky prašanu. Nalepím pásy a šlapem do ďalšieho sedla s názvom Fuorcla Margun.

Podo mnou je ešte prírodné chladenie. Sú tu zbytky roztápajúceho sa ľadovčeka. Sneh tu je asi najkvalitnejší široko-ďaleko.

Do sedla si to dávam skratkou a tak lyže idú do rúk a ja v strmom svahu kopem stupy. Ide to a za chvíľu som hore. V druhom sedle sa moc nezdržujem. Hodím pohľadom na oblasť Julierpassu. Hrebene vyfúkané ale v dolinách snehový základ nadpriemerne dobrý.

Opäť využívam znalosť terénu a aj stabilné snehové podmienky a v smere k môjmu ďalšiemu cieľu traverzujem úbočia vrcholu Corn Margun ako sa len dá.

vľavo_Fuorcla_Suvretta_a_vpravo_Fuorcla_Margun_2944m._arch._záber_z_vrcholu_Traunter_Ovas_3151m.

Pod Fuorclou Camuotsch opäť nalepím pásy a po kratšom výšlape som v treťom sedle. Odfotím si lyžiarske stredisko aj s Piz Nair oproti, strhnem pásy a už lyžujem dole Val Suvretta.

pohľad_z_F._Camuotsch_na_Piz_Nair_a_lyžiarske_stredisko_nad_St._Moritzom,_aktuálny_záber_8.1.2020

Okruh to bol parádny. Snehu všade dosť, sklznicu som neškrabol ani raz a aj v lesíku nad Champferom je základ tvrdý, nosný a tak aj pre lyže bezpečný. Sezóna sa začína optimisticky.

Celkový čas aj s Tea Time = 3:50, vzdialenosť 17.6 km nastúpaných 1560v.m.

GPX záznam zabezpečili hodinky Coros Apex

Fotogaléria vznikla v spolupráci s archívom nazbieraným za 7 rokov.