Skialp TOP túra: Piz Kesch 3418m.

10.04.2021
skialp-top-tura-piz-kesch-3418m-

Albulské Alpy, niekde na pomedzí medzi Davosom a S.Moritzom. Je to práve Piz Kesch, ktorý kraľuje tomuto územiu. So svojimi 3418 metrami spoľahlivo prevyšuje všetko naokolo a ponúka úžasné výhľady na všetky strany.

Záujemcov o výstup je veľa. Výstupové trasy vedú z Engadinu z obce Madulain alebo od chaty Kesch, ku ktorej je najjednoduchší prístup z Bergunu. Táto túra patrí medzi tie, kde v dobrých podmienkach asi nebudete sami.

Je to osem rokov, čo sa mi na konci letnej sezóny podaril výstup v letných podmienkach, a odvtedy som sa tam chcel pozrieť aj v zime. Tento kopec sa stal mojím zimným cieľom aj na základe odporúčania už zosnulého Jana Banka, ktorý mi túto túru kedysi opísal ako jeden zo svojich top zimných zážitkov. Konečne sa podarilo a pozdrav ide preto aj tam hore ;)

Val_d´Escha_sa_stáča_doľava,_v_pozadí_masív_Piz_Kesch

Triatlonistu a učiteľa lyžovania Mirka som nemusel dvakrát prehovárať. Kesch je v Engadine zvučné meno. Vyrazili sme z Madulainu. Parkovisko pri železničnej stanici je bezplatné - ach aký to kontrast napríklad s parkoviskom pri zastávke Popradské pleso... Že?

Najprv výstup smrekovcovým lesom, a potom sa už vnárame do Val d´Escha. Odtiaľ vystúpame po vyžehlenej stope (konečne ;) ku rovnomennej chate. Motajú sa okolo nej ľudia, pretože chaty tu normálne fungujú (ubytovaní + okienko). Nezastavujeme sa však, netreba.

...smer_Piz_Kesch

Stúpame ďalej po stope popri hrebienku až pod sedlo Porta d´Escha (3007 m). Posledné metre doňho ideme napešo s lyžami v rukách. Prešliapaná stopa dáva tušiť poriadnu premávku, tadiaľto totiž vedie nielen výstup na náš kopec, ale je to aj prechod ku susediacej chate Kesch. Táto trasa je časťou Graubundenskej Haute Route, skialpového putovania z chaty na chatu.

Zo sedla sa nám otvára úžasný pohľad na vrchol týčiaci sa nad malým ľadovčekom bez trhlín - presne tadiaľto vedie aj naša výstupová trasa. Pod vrcholovou partiou je Ski-Depo. Tu sa zvyknú odkladať lyže, na vrchol sa s nimi nechodí, súvislý zjazd nie je možný.

stúpame_k_vrcholu_po_vychodených_stupoch

Stretávame tu početnú partiu ľudí. Odpočívajú, vrchol už majú za sebou. To je dobre, aspoň bude hore kľud. Lyže vynesieme ešte kúsok vyššie a ďalej pokračujeme s mačkami na nohách a s čakanom v ruke. Aj keď je to tu poriadne vychodené, tak vrcholové partie sú strmé. Predovšetkým zostup si potom vyžaduje maximálnu koncentráciu.

Hore na nás čakajú zaslúžené výhľady... A dvojka ktorá sem dnes prišla až takmer z Davosu (Sertig Dorfli). Aspoň sa navzájom pofotíme :) Na vrchole fúka ako to už býva, a tak pauzujeme až pod ním... Výhľady ostali zachytené na fotkách.

vrcholové_výhľady

Nasleduje návrat tou istou trasou, podarí sa nám dokonca objaviť žľab, ktorým zlyžujeme aj z hrebeňa povyše Porta d´Escha. Sneh pri zjazde už je "všeho druhu", nesnežilo už dlho ale nevadí, táto túra nebola veruže len o lyžovačke...

Fotky Skialp TOP túra: Piz Kesch 3418m.

RE: Skialp TOP túra: Piz Kesch 3418m.
Čendo 12.04.2021
...ako veľmi mi to pripomenulo výstup na Piz Buin :-) Krása Martin.