Skialp Val Roseg: Piz Tschierva 3546m. a Piz Surlej 3184m.

17.02.2018
skialp-val-roseg-piz-tschierva-3546m-a-piz-surlej-3184m-

Švajčiarsko - Engadin - St. Moritz - Val Roseg - 14.02.2018

Po dvoch veľmi slabých zimách je konečne od začiatku tejto zimy slušný základ a dajú sa podnikať kvalitné túry v celom Engadine. Trochu škoda toho silného vetra, ktorý v oblasti vrcholov a hrebeňov odfúkol veľkú časť snehu preč...

V tento deň som vyrazil ráno pred siedmou z hotela Roseggletscher smer Piz Tschierva.

Trasa vedie najprv po bežeckej stope ktorá je konečne po dvoch rokoch znovu upravená v plnom rozsahu. Z nej po asi 20 minútach odbočujem ku moréne ľadovca a popri nej šlapem ku chate Tschierva. Od chaty už snehu ubudne a miestami je ho len tak aby to stačilo na postup. S pomocou haršajzní zdolávam prvé strmé miesto bez toho aby som dával lyže dole. Haršajzne si nechávam a pomocou nich prekonávam aj druhé miesto. Strmý traverz je na mieste kde je základ určite ľadový, prechádza totiž nad potokom.

pohľad_na_trasu_výstupu_z_vrcholu_Piz_Roseg

Odtiaľto už šlapem stopu príjemnými svahmi až ku ľadovcu. Pozorujem, že trhlinky sú prikryté. Vďaka častým letným výletom viem, že by to malo byť ok. Prichádzam ku miestu kde sa treba strmým svahom dostať na hrebeň vedúci až na vrchol Tschiervy. Snehu je pomenej ale je tvrdý a tak znovu pomocou haršajzní sa mi to darí na lyžiach.

Odtiaľto už postupujem po pravej strane hrebeňa s lyžami až na vrchol. Piz Tschierva pri pohľade od Fuorcly Surlej veru nevyzerá, že by sa tu dalo dostať až hore na lyžiach, opak je ale pravdou. Je to pekná a na výhľady vďačná túra.

Prevýšenie od hotela cca 1550 v.m. mi tentoraz trvalo hore 4 hodiny. Štartoval som pri teplote -26 stupňov bolo to zaujímavé...

Piz_Tschierva_a_trasa_výstupu_z_Val_Roseg

Vzhľadom na neisté podmienky na ľadovci, ktorým som chcel pokračovať a aj na únavu zo zimy som sa na vrchole rozhodol zlyžovať naspäť dole po výstupovej trase. V hoteli som bol po 5 hodinách akcie...

Poobede vyrážam opäť do terénu tentoraz na opačnú stranu. Šlapem smerom na Fuorclu Surlej. Pri pastierskej chatke stáčam smer výstupu doprava a po terasách pod Mount Arlasom natraverzujem už známu trasou do kotla pod Piz Surlej.

trasa_výstupu_od_hotela_až_na_Piz_Surlej

Keď doobeda som musel stopu kompletne šlapať sám a veru ma to stálo celkom dosť síl tak tentoraz si vychutnávam kvalitnú stopu na ktorú sa dostávam pri traverze terás. Po krátkom zjazde do kotla opäť nalepujem pásy a po stope sa dostávam až hore na vedľajší vrchol Piz Surlej. Je to opäť extrémna zima ktorá mi okreše dnešné plány ale aj kvalitný sneh na strane môjho výstupu ma prinúti zlyžovať naspäť popri výstupovej stope. Krátky výšlap vonku z kotla a už nasleduje zjazd parádnym prašanom dole naspäť do Val Roseg kde mám môj základný tábor...

Obidve túry mi dnes trvali cca 8:30 čistého času v teréne. 5hod Piz Tschierva, 3:30 hod Piz Surlej. Medzi nimi som mal asi hodinovú pauzu. Nastúpal som cca 3000 v.m.

Aj keď sneh nebol úplne ideálny, po dlhšom období bez sneženia sa vytvorila pomerne stabilná situácia čo sa týka rizika lavín a tak som postupoval v kľude...

Pri tomto článku si nájdete aj GPX z oboch túr.

Fotky Skialp Val Roseg: Piz Tschierva 3546m. a Piz Surlej 3184m.

RE: Skialp Val Roseg: Piz Tschierva 3546m. a Piz Surlej 3184m.
Ľubo 18.02.2018
krasa, prajem vela stastnych kilometrov,, ľ.