Skialpaktuál alebo niečo z veľkofatranského hrebeňa

09.03.2013
skialpaktual-alebo-nieco-z-velkofatranskeho-hrebena

Po dlhšom uvažovaní nad rôznymi lyžiarskymi alternatívami na víkend sme sa nakoniec ocitli na veľkofatranskom hrebeni, čo sa v konečnom dôsledku ukázalo ako veľmi dobrá voľba. Vyrážali sme okolo 9:00 z Tureckej. Pred krčmou U Maka už bolo celkom slušné skialpinistické parkovisko, a tak sme ako výstupovú trasu na Krížnu zvolili Javorie, kde sme nestretli ani nohu – teda ani lyžu :-) Trasa bola vo veľmi dobrom stave, sneh bol tvrdý, ale aj v traverzoch to fajn držalo. Je tam ešte stopa od pretekov spred týždňa. Počasie bolo kadejaké a nad Líškou nás samozrejme poriadne vyfúkalo – veď to by predsa Krížna Krížnou bez vetra nebola.

Od vrcholu sme sa pobrali pekne po hrebeni. Výhľady úžasné – od tyče k tyči, hmla sa držala až po Ostredok. Potom trochu zbledla a viditeľnosť sa zlepšila. Od Suchého vrchu až k Salašu pod Suchou parádna lyžovačka pomezi romanticky dobiela vymrznuté smreky. Nejako sme sa premotali až pod Ploskú a pekne zimnou cestou hore na vrchol. Lyžba až pod Borišovskú chatku bola takisto fajn. Posedeli sme v poloprázdnej chate. Medzitým sa vyčasilo a cesta naspäť bola síce po tej istej trase, ale spiatočná verzia poskytla väčšie množstvo vizuálnych zážitkov, končiacich západom slnka na Krížnej :-)

Ešte by sa patrilo v skratke zhrnúť snehové a iné podmienky. Takže hrebeň je vymrznutý na tvrdo, nie je to však ľad – takže ideálny na hrebeňovku na pásoch alebo aj na pešo. Stretli sme dokonca aj pár bežkárov. Bočné svahy okolo salaša pod Suchou a pred Suchým vrchom si doslova pýtajú polyžovať – takže hor sa tam :-) Zjazd aj výšľap na Ploskú takisto tvrdý, ale perfektný. Okrem toho – zatiaľ ešte stále zachovaná zimná krajina ako z Mrázika, čovek mal pocit že je začiatok januára, nie marca. Ako dôkaz prikladám foto, kuk dole. Tak – podľa predpovede ostáva ešte pár pekných dní, treba to využiť a prebehnúť sa po hrebeni.

Sisa

Fotky Skialpaktuál alebo niečo z veľkofatranského hrebeňa

Jano 09.03.2013
Je to zaujimave, ze Krizna je jeden z kopcov, ktory ma aj po 77 rokov zivota fascinuje. V lete a v zime. Ta pritazlivost sa neda vysvetlit.

alex luczy (alexandre.luczy@bluewin.ch) - 10.03.2013
krasna tura sisa, lutujem ze som v tychto koncinach nikdy nebol. mozno v mojom nasledujucom zivote. zdravim ta sano

(sisa -Šaňovi) - 10.03.2013
Ale no cosi - v tomto zivote pojdes este - neboj nic - len sa ozvi ked budes na Slovensku. Hreben je pekny aj v lete na prechadzku nie len na pasoch v zime.

sherpa 10.03.2013
Jano, Krizna, bol som na nej 2 razy v zime, a vzdy bola super. na jar vidno z centra Bystrice zakladove odtrhy, ked si v tricku a sandaloch upijas kofolu na namesti, a hore je minus 2, a vidis to volnym okom denne....to je ta pritazlivost! aspon pre mna.

Jano 11.03.2013
Tom, tu robotu s pocitanim si nedam, z Tureckej x krat , preteky sjazd, trening xkrat, prechody v lete v zime xkrat, za kamaratom na vysielacku xkrat, bystrickou dolinou na pasoch aj na bezkach xkrat, liezt s Gipsym do Gaderskej na motorke xkrat, za dievcatmi ked boli skolske vylety na hotel atd, spolu aspon 50x. to je ta pritazlivost.

Mirecheck 16.03.2013
tak to je nadhera...zima,sneh,slnko..na borisove som bol na bike-u, no teraz v zime...asi by som tam ostal navzdy uz len pre ten pohlad na krajinu..

Markus 21.03.2013
Sisa, krasna tura. Normalne by som neveril, ze sa to da v zime v pohode otocit tam a nazad za jeden den :). Krizna ma cosi doseba, u mna to uz tradicne byva jedna z prvych lyzovaciek sezony. Kade sa ide cez to Javorie, co spominas?

sherpa 21.03.2013
Jano, sila a krasa hor nie je v cislach. v horach je pritazlive to, ze staci aj 1x byt na tom carovnom mieste v spravnom case....a uz naveky ti ostane take v pamati. samozrejme na ozivenie ho mozes navstivit viackrat....v zime v lete, s kamaratmi, sam, bicyklom...ako sa da. predpokladam ze ako Bystrican dobre poznas pribeh Benjamina Strmena z osady Rybo > http://www.youtube.com/watch?v=2XMU4He3nTc