Strážov – netradičný tip na skitouring

15.02.2023
strazov-–-netradicny-tip-na-skitouring

V horúcich letných dňoch, keď sa v tielku preháňam na biku po Strážovských vrchoch, mi častokrát napadne myšlienka, aké krásne by tu boli niektoré zjazdy aj na lyžiach. Už som neverila, že v čase citeľného global warmingu, keď tu bike sezóna nikdy nekončí, bude ešte lyžovačka niekedy možná.

Výdatné sneženie na začiatku februára 23 ma prekvapilo a ešte viac potešilo.Túžba ísť na lyže okamžite bola priveľká na to, aby som zostala sedieť doma sledovať FB, čo sa to v kopcoch deje. Avšak veľký prírastok nového snehu a silný vietor vytvorili vo vysokých horách nebezpečné podmienky. Preto som kamarátom – Lucke a Romanovi, navrhla len niečo celkom bezpečné a veľmi lokálne, s garanciou, že budú naozaj nadšení.

Strážov – kopec s nadmorskou výškou 1213 m n.m. je najvyšší vrch Strážovských vrchov. Značený turistický chodník naň vedie zo západu po červenej z dedinky Zliechov, z východu po červenej z dedinky Čičmany. Zvolila som z východu.

Trasa je časť SNPčky a je naozaj pekne označená, vedie dolinkou s miernym stúpaním, neskôr strmším lesom, kde sa nachádza smerovník „Pod Strážovom“. Tesne pod vrcholom je široká, dlhá lúka označená smerovníkom a na mape ako „Lúka pod Strážovom“.

Na vrchole zažívame orgazmus, ktorý nám kazí iba zima na prsty pri odliepaní pásov a mravce v podbrušku, prameniace z očakávania nástrah zjazdu lesom.Z vrchu Strážov v prípade dobrého počasia je naozaj nádherný výhľad na Strážovské vrchy, dedinku Zliechov a v dobrej dohľadnosti aj Biele Karpaty.

Strážov ma síce len polovičnú nadmorskú výšku priemeru tatranských štítov, no i tak odporúčam teplý čaj a trošku energie do ruksaku. Podmienky hore môžu prekvapiť.

Zjazd som logicky smerovala intuitívne pomedzi stromy. Množstvo prašanu v lese dosahovalo miestami viac ako 100 cm. Sklon kopca v najstrmších miestach bol 27 stupňov - a verte, že to, čo vyzerá na fotke ako rovina, je len optický klam fotky. Les je príjemne hustý alebo... Príjemne riedky. A popísať pocit z jazdy? Japonské powpow, kanadské prášenie, extáza... Dokonalé, famózne... Ach kiežby o dva kilometre dlhšie.

S parkovaním v zimných podmienkach to môže byť pri ceste trošku problém. Je tu však miesto, kde hraničia dva okresy – trenčiansky a žilinský.V tomto mieste sa otáčajú odhŕňače, a tak tu vždy vytvoria na hranici luxusné parkovacie miesto. Nie je to síce priamo na červenej značke, avšak dostať sa na ňu z tohto miesta je – čo by kameňom dohodil.

Celkové prevýšenie na Strážov bolo príjemných 596 m. Celkový čas s dlhými prestávkami bol 4 h 20 min – aj prešliapať stopu v hlbokom prašane dalo zabrať.

Takéto množstvo snehu je tu posledné roky naozaj niečo nevídané a bol to naozaj jedinečný, pre mňa osobne až vysnený zážitok, ktorý sa najbližšie roky už nemusí zopakovať.