Vysoké Tatry skialpaktuál: Mengusovská a Zlomisková dolina

23.03.2014
vysoke-tatry-skialpaktual-mengusovska-a-zlomiskova-dolina

Nebudem klamať keď poviem, že som už ani nedúfala, že sa tohtoročnú biednu zimu ešte postavím na lyže. Ale stalo a prekvapenie to teda bolo veľké a príjemné. Žeby ma tam hore predsa len mal niekto rád? :-)

Výjazd „do Tatrov“ bol naplánovaný na štvrtok a piatok (20.-21.3.). Začiatok týždňa, čo sa počasia týka, nevyzeral veľmi perspektívne. Na dobrej nálade nám nepridali ani pondelkové Informácie z HZS o prvej tohtoročnej lavínovej obeti zo Studenej doliny. Ešte v stredu večer mi chodili sms z Tatier o silnom vetre, snežení a nafúkaných snehových doskách. No čo, pôjdeme a uvidíme, prinajhoršom budeme piť na chate.

Štvrtkové ráno však bolo ako vymenené. Obloha ako plech a bezvetrie. Nasmerovali sme to do Mengusovskej doliny, že sa trochu poobzeráme a uvidíme pokiaľ to pustí. Nevyzeralo to zle. Snehu nepribudlo až tak veľa a bol nafúkaný v žľaboch. Rozhodli sme sa pre výšľap na Rysy. Dolina bola prázdna a tichá, počasie perfektné. Podmienky na šliapanie dobré. Pri Žabích plesách sme zazreli v diaľke skupinu piatich pešiakov smerujúcu na vrchol Rysov cez juhozápadnú stranu. Zdalo sa nám to trochu rizikové. Pokračovali sme k chate pod Rysmi, chvíľu na mačkách a potom už na pásoch. Chvíľu sme tu posedeli a stretli sme už spomínanú skupinku, ktorá  medzitým zostupovala z vrcholu Rysov. Boli to českí turisti. Zjazd ich výstupovou trasou nám veľmi neodporúčali, sneh vraj nevyzerá dobre. Vybrali sme sa teda na vrchol, že si to obzrieme z blízka. Zjazd sa kvôli snehu dá začať až niekoľko výškových metrov pod vrcholom. Vykopali sme sondu, urobili záťažový test a vyzeralo to v pohode. Zlyžovali sme teda juhozápadnou stranou až k Žabím plesám. Sneh bol výborný, zviazaný s podkladom, takže lyžovačka bola bezpečná. Takisto Červený žľab a Satanov žľab vyzerali dobre a lyžovateľne.

Vychutnávanie…

V piatok ráno sme si ako prvý cieľ vybrali Vysokú. Podmienky z predošlého dňa nás ubezpečili, že to bude dobrá voľba. Ráno v Zlomiskovej doline sa podobalo na to predošlé, len vietor fúkal o niečo silnejší. V začiatku doliny je málo snehu a tak je potrebné sa preštrikovať pomedzi limbový lesík a kosovku. Potom je to už balada. Pekne hore dolinou, smer Dračie sedlo. Na lyžovanie je tu toho neúrekom, takže sme si hneď vybrali ešte ďalšie tipy na zjazd. Centrálny žľab Vysokej bol nedotknutý, bez jedinej stopy. Obuli sme mačky, lyže na batoh a hurá hore. Pri krajoch to bolo ľadové, smerom do stredu zamrznutá kôrka. Bola som zvedavá na zjazd dole, ako to bude vyzerať. Lyže sme nechali v sedielku medzi vrcholmi a po natiahnutom fixe sme vyšli na vrchol Vysokej. Výhľad parádny, ale vietor hore dul prvú ligu, tak sme tam dlho nepobudli. Pokiaľ sme vyšliapali hore, svah stihol trošku odmäknúť, takže nám už neostávalo nič iné ako si vychutnať jazdu dole centrálnym žľabom po skvelom, neporušenom snehu. Ako druhý bod programu bol vybratý zjazd z Nižnej Zlobnej štrbiny , kde sme samozrejme najprv museli vytrepať seba aj lyže. Odmenou bol parádny výhľad zo skalného okna na sever. Zjazd takisto vynikajúci, podmienky skvelé. Na Popradské pleso sme zlyžovali až neskoro poobede.

Resumé: na tú biedu čo túto zimu máme sa konečne dá v Tatroch čo - to polyžovať. Sneh zatiaľ je a  je to relatívne bezpečné, takže to treba čím skôr využiť. Podmienky sa teraz budú určite rýchlo meniť.

Sisa

Fotky Vysoké Tatry skialpaktuál: Mengusovská a Zlomisková dolina

m. 23.03.2014
krásne Sisa!

Martin 23.03.2014
v správnej chvíli na správnom mieste = Vetroteam výborne!

Jano 23.03.2014
Stare porekadlo: Kto neskusi, nemoze vyhrat!! Super,v slovenskych Alpach.

alex luczy 27.03.2014
krasne tury, super prispevok a fotky, bravo sisa