Masív Berniny z talianskej strany

28.03.2021
masiv-berniny-z-talianskej-strany

Berninské Alpy sa rozprestierajú na hranici Talianska so Švajčiarskom. Ich najvyšší bod Bernina (4049 m) je zároveň najvyšším vrcholom východných Álp a aj ich jedinou štvortisícovkou. Počas tejto zimy sa mi podarilo urobiť z Val Rosegu niekoľko prieskumných výpadov na taliansku stranu. Dostať sa tam znamenalo veľmi svižným tempom od hotela Roseggletscher vystúpať do Fuorcla Sella. Trvalo mi to podľa podmienok od 2:20 až do 3 hodín.

výstup_z_Val_Roseg_do_Fuorcla_Sella,_od_hotela_do_sedla_1250v.m.

Odtiaľto sa už prechádza na taliansku stranu. Cez hrebienok, na ktorom stojí aj bivak Parravicini, sa dá ľahko dostať na ľadovec Scerscen Inferiore a po ňom už je to len kúsok traverzu ku sedlám Marinelli. Tu v stabilných podmienkach terén tiež nie je ťažký, a tak som pokračoval na ľadovec Fellaria. Po dôkladnom zvážení a pozorovaní trhlín som sa (dva razy) dostal až do sedla Sasso Rosso. Bol som sa pozrieť aj na Bivak Pansera. Tiero bivaky sú veľmi sparťanské, plánovať tam prenocovanie už chce drsnú náturu.

kuloár_Marinelli_je_hlavnou_prístupovou_cestou_pod_Berninu_z_Talianska

Pri druhom pokuse som bol dobre rozbehnutý, ale na ľadovcovej plošine v smere na Piz Palú ma zastavil silný nárazový vietor. Úsúdil som, že na hrebeni by to bolo veľmi zlé, naposledy sme to tam zažili so Slávkou z druhej strany, a tak som sa otočil a pri ceste späť som ešte vyšiel hore Marineliho kuloárom ku chate Marco e Rosa. Kuloár bol v hornej polovici ľadový, a tak som musel aj dole zliezť na mačkách a s čakanom. Lyžoval som ho cca z polovice.

Vedretta_Scersen_Superiore,_v_pozadí_Piz_Roseg,_vľavo_Piz_Sella

V tomto článku sú fotky z viacerých túr. Pokúsil som sa pomocou nich čo najlepšie ilustrovať a zobraziť túto nádhernú a divokú oblasť a jej možnosti. Ani raz som tu nikoho nestretol. Marinelli bola ešte zavretá. Civilizácia je odtiaľto veľmi ďaleko a kto sa sem vyberie už musí vedieť natiahnuť krok a mať všetko dobre naplánované. Odmenou mu ale bude ten úžasný pocit ozajstného skialpu vo vysokých horách...

Fotky Masív Berniny z talianskej strany

RE: Masív Berniny z talianskej strany
Čendo 28.03.2021
Vďaka za zdieľanie Martin.. nádhera :-)

MR (martinrepicky@email.cz) - 05.04.2021
Ľadovcová krása – miznúce svedomie civilizácie. Raz nás tam všetkých vezmeš, len to pls rozlož na 2-3 dni :-).