Skialp v Poľsku alebo: v Tatrách po uzávierke II.

28.01.2016
skialp-v-polsku-alebo-v-tatrach-po-uzavierke-ii-

Chata Murowaniec niekedy v druhej polovici apríla 2015. Po včerajšom dopravení sa sem cez Zakopané a Kasprow vrch ráno vyrážame z chaty vo výbornom počasí a šliapeme po parádnom firne smerom k Czarnemu Stawu Gasienicowemu. Po pravej ruke máme svahy Koscielca, fotogenického kopčeka. Od plesa sa terén začína dvíhať, v pozadí sa vypína hrebeň, ktorým vedie známa Orlia Perć. Študujeme mapu a porovnávame s realitou. Všetky naokolo lyžovateľné svahy sa blyštia stopami aj napriek nedávnemu sneženiu.

Rozhodujeme sa vystúpiť do sedla Zawrat 2153m. Je to najjednoduchší prechod na druhú stranu do Doliny piatich poľských plies. Stúpame hore, miestami tvrdo. Míňame turistu v rifliach. Vedie tadiaľto značkovaný chodník. V poľských Tatrách nielenže nepoznajú koniec skialpinistickej sezóny ako u nás - po 15. apríli ale nie je tu ani žiadna zimná uzávierka značkovaných turistických chodníkov. Jednoducho zoberiete si mapu a idete... tí, ktorí sa majú radi, si pribalia aj nejaký ten výstroj...

hrebeňom_v_pozadí_vedie_Orla_perć

Vydriapeme sa do sedla. Záver je už tvrdší a strmší, a tak si dáme pre pohodlie mačky. Na druhú stranu sa nám otvoria úžasné výhľady na Dolinu piatich stawow polskich. Oproti nám dole Hladké sedlo. Všade kopec čerstvého prášku. Slnko sa opiera a prvé splazíky jazdia. Chlapík v rifliach doráža hore, na nohách nič moc. Pozerám naňho a pomyslím si: "Hádam nepôjde nazad, to nemá šancu v tej obuvi zísť!"

Našťastie si to uvedomuje sám a nechá sa zlákať na slnečnú stranu. Akurát že ho čaká pekná prechádzka :)

s_výhľadom_na_hrebeň_Orlej_prti

My máme drievka a pomedzi splazíky si to traverzneme pod sedielko vľavo. Lyže do ruky a pár metrov hore, a potom už dlllhý zjazd dole až ku plesu. Sem tam to zahučí, veru najistejšie to nebolo. V závere zjazdu sa nám ukáže parádne divadlo. Svišť sa vyhrabe zo snehu obďaleč. Hlavu mu necháme na krku a traverzujeme to čo najbližšie ku chate dole k plesu. Nalepujeme pásy aby sme nemuseli pichať a došúchame sa ku chate. Počasie parádne, čas tiež dobrý.... Polčas.

Žurek tentoraz na iný spôsob ako na Murowanci a po oddychu vyrážame naspäť. Akurát prichádza ku chate spomínaný turista, rifle sú mokré po stehná, ešte že je teplo.

Šliapeme popod Hladké sedlo. Nikdy sme tu neboli a tak no... Nechoď tam... Zachádzka, výhľady, vystupujeme do Hladkého sedla.  Pozorujeme Zawrat z protisvahu a pozeráme, kam ešte musíme dôjsť.

Zawrat_z_Hladkého_sedla,_poobede_už_jazdili_lavínky

Dôjdeme neboj! Slnko sa pokúša o úpal, ale odoláme a už sme v sedle Zawrat. Ešte trošku solárka. Dni sú už dlhé. Lavíny rachotia z hrebeňa Orlej Prte. Tu sme už v bezpečí.

Na lyžiach až zhora to nepôjde. Najprv mačky, až potom lyže. Parádny zjazd. Zastavujem až v polke plesa. Z morény opäť zjazd. Tentoraz sa zastavíme až pred Murowancom. Hurá do jedálne... Nalešniki se syrem a pod...

Podvečer sa vykotúľame z chaty, čaká nás ešte dojazd do Zakopaného. Záver už peši v lyžiarkach po asfalte: auu. Skialpové Poľsko pre nás znamenalo parádne spestrenie skialpovej sezony. Pre úplne nové pohľady  netrebalo ani do Álp ísť. Polska naraže w čiešči III.

schronisko PTTK pri Piatich Stawow Polskich 1670m. je najvyššie položená vysokohorská chata v Poľsku:

www.piecstawow.pl

i tutaj najdete schronisko murovane na Hali Gasienicowej:

murowaniec.e-tatry.pl

Fotky Skialp v Poľsku alebo: v Tatrách po uzávierke II.