Viazanie Kreuzspitze SCTT
03.02.2020Po dlhej a náročnej kombinatorike, ktorá trvala celý rok 2019, sa podarilo skompletovať diely skladačky tak, že aj lyžovať sa už dalo v roku 2020 (o snehu tu ale nikto nehovorí). Popri sledovaní rôznych inzertných a bazárových stránok, tisícov fotiek a reklám výrobcov a predajcov, výstav a akciových testovačiek sa mi podarilo v tom chaose, tesne po vianociach 2019 zachytiť na Facebooku banner Adamsportu (Banner preložím ako zakazovač?), kde sa mihlo známe viazanie za bomba cenu. Oko stihlo registrovať to podstatné, ale ruka už nestihla kliknúť na meniace sa položky… Nevadí, ponuka Adamsportu je síce široká, ale vždy sa dá nájsť to, čo človek hľadá, ak vie ako na to. S viazaniami je to ľahšie, nie je ich zase tak veľa modelov. Po nájdení informácie a jej dvojdňovom odležaní v hlave a v dobrej konštelácii hviezd i planét sa podarilo kúpiť viazanie Kreuzspitze SCTT, spolu s úchytom na haršajzne a podložkou KU za úplne super cenu. Doručené behom štyroch dní na poštu, spokojnosť. Rozbalenie bolo kráľovské, no veď ktorý tovar dostanete zabalený v zlatej krabičke? A vo vnútri doslova ten bájny poklad, síce len pár gramov ale o tie tu práve ide.
Viazanie som už mal naštudované z obrázkov výrobcu a niekoľkých fotiek, a tak som vedel ako to asi celé bude vyzerať a fungovať. Ale predsa sa našli detaily, ktoré mi doniesli dalšie dobré info do mozaiky.
SCTT som vybral aj pre trvácnosť, titán nepotrebujem a účko oceľové dlhšie vydrží (tak hovoria legendy). Po dvoch túrach to účko vyzerá takto, prácu ohybu lyže to dokumentuje jasne:
Viazanie je ľahké, pretekové, vraj s DIN 10 (zisťované cez rôzne debatné fóra) na pätke smerom doboku aj dohora. Dôležité je vedieť, že vzdialenosť päty topánky od stĺpika päty viazania má byť 6 mm, čo je najviac zo všetkých typov viazaní na trhu. Neoficiálne sa dá DIN jemne zvýšiť, a to zmenšením vzdialenosti na cca 5.5 mm, ale treba to mať odskúšané, ohyb lyže totiž určuje aj iné faktory trvácnosti.
Predná časť viazania je taká klasika, prekvapila ma iba chýbajúca fréza na pinoch. Kto mi bude čistiť ľad v dierach topánky? Rovnakú situáciu som zažil u novinky Fritschi Xenic. Žeby už nezostal čas na jednu operáciu pri výrobe? Zatiaľ sa to negatívne nestihlo prejaviť, referencie iných možno povedia viac.
Plocha podstavy špičky má na šírku iba 5.2 cm, čo prekvapivo umožnilo použiť aj staršiu verziu rozširovacej položky pre XXL lyže, konkrétne podložku ATK R03 A a P, ktorá má šírku 5.1 cm (novšia ATK R08A už má šírku 6 cm). Ramená prednej časti (s čeľusťami) teda v podstate visia vo vzduchu a spoliehajú sa na pevnosť v ohybe 4-5 mm hrubej, no umne tvarovanej a hojne frézovanej hliníkovej zliatiny. Staré dobré TLT-čko to zvládalo s 2mm hrúbky ťahanej ocele, ale na plastovej podložke 6 cm širokej. Tu vidno, resp. je možné si domyslieť dizajn a pevnostné charakteristiky, ktoré musí viazanie ako celok spĺňať, aby všetko fungovalo ako má, ideálne aj viac rokov a ešte aj s bezpečnostnými rezervami.
Koliesko na aretáciu špičky funguje ľahko a zapínanie do viazania s bežnou neveľmi opotrebovanou topánkou je bez problémov. Sila štyroch pružín je dostatočná aj na širšie lyže. Tu sa už staré TLT-čko nechytá, veď v tých časoch garniže visievali iba nad oknami a zbierali tam prach :-)
“Best of” špičky viazania je podľa mňa úchyt na haršajzňu (aj preto som si nevybral GT ale SCTT). Minimalistický dizajn tvaru a spôsobu jeho uchytenia krásne ukazuje, kde sa premýšľalo a aj testovalo.
Kým ostatní výrobcovia to obvykle fixujú dvoma skrutkami, Kreuzspitze na to išlo polopate. Pri montáži založiť, dotlačiť, priskrutkovať viazanie a hotovo. Trime ako hluchý dvere. Žiadne skrutky navyše, žiadne strhnuté závity, strihnuté skrutky. Ak sa tento úchyt aj vylomí (stať sa môže kadečo), dá sa nahradiť pomerne ľahko, je síce potrebné odmontovať špičku viazania z lyže (alebo podložky) ale netreba sa babrať s problémovými skrutkami a pod.
Takisto je účinná šírka (dĺžka páky) pomerne veľká, 3.5 cm neponúka každý. Pre porovnanie staré plastové TLT má 4 cm, novšie TLT Speed Turn asi 2.5 cm, ATK 3.5 cm. Pre lepšie pochopenie tohto dizajnu si teraz v teplom kresle predstavte, aké páky a sily musí zniesť úchyt a jeho fixácia, keď v ňom držíte vo svahu svoju váhu na jednej nohe pri kroku dopredu v tej najhoršej situácii pri mínus 20... Milimetre tu hrajú úlohu veľkých výsledkov. Jediné mínus je chýbajúci stredový pružný jazýček, ktorý brzdí samovoľné vysunutie doboku. Preto pozor pri manipuláciách, brzda alebo haršajzňa vyskočí rýchlo a bez odporu.
Pätka je minimalistická, ale o to krajšia. Preklápačka síce má aretáciu iba v polohe na šliapanie (na pinoch), ale tak na svoju výbavu si predsa dávame zvýšený pozor neustále, či nie?
Super je to, že sa pätka dá použiť aj otočená o 90 stupňov na podložke inej ako Kreuzspitze (Kreuzspitze šírka rozteče 2 cm, ATK má 2.5 cm). Točiť sa dá dokola oboma smermi, aretované sú všetky 90 stupňové natočenia. Účko je dostatočne dlhé na vytvorenie páky pre ruku na otočenie aj v nepríjemných strmákoch a traverzoch.
Účko sa dodáva aj ako náhradný diel a dokonca aj pre ľahšie váhy (ružový model preklápačky v SCTT viazaní) analogicky k ATK Lightweight modelom (ružovo-fialové).
Viazanie je určené pretekárom a nadšencom, ktorí potrebujú ľahkú výbavu na skvelé výkony. Aj nenároční gramisti môžu byť cieľovka. Viazanie je už vo svojej druhej generácii (alebo po facelifte), drobné zmeny si všimne iba pozorný detailista.
Viazanie som použil na trošku špeciálnu kombináciu. U ATK som zbadal, že ich ambasádor Cala Cimenti použil ATK Trofeo (de facto rovnaká trieda) na širokých XXL podložkách na širokej lyži a celý komplet použil na zlyžovanie Gasherbrumu VII (link TU ). Tak reku keď to funguje overené v takýchto extrémoch, tak snáď to pôjde aj na našich kopcoch. Fotky teda zobrazujú Kreuzspitze SCTT montované na podložkách ATK XXL R03 AP a podložky sú vŕtané (rozteč 6x6cm) do lyží Head špeciálnej edície Motörhead Rock n Roll (šírka 92 mm v strede). Pri doterajšom (síce krátkom) použití sa nevyskytol žiadny problém s viazaním v tomto kombe. Všetko hrá ako má: ľahko, rýchlo, jednoducho.
Keď to zhrniem: Kreuzspitze SCTT stavia na starej, ale dobrej a overenej Dynafit klasike (princíp a rozteč vŕtania), a aj keď nedosahuje spracovaním lesku a kvality ATK, v danej hmotnostnej kategórii je cenovo aj funkčne asi na špici. Value for money, taká moderná turbo Dacia v skialpe. Kto potrebuje štelovať, pôjde asi do GTčka, komu stačí jednoduchá sila, skúsi SCTT alebo ešte ľahšie titánové SCTT-T.
Článok je písaný ako subjektívna recenzia, nikto mi nič nedaroval. Všetko som si musel vyskúmať a kúpiť, a ešte aj napísať sám. Ak tento článok niekomu pomôže pri výbere viazania alebo samoštúdiu, bude to mať zmysel.
Sherpa
Fotky Viazanie Kreuzspitze SCTT
Súvisiace články:
Diskusia
Podpor Vetroplacha
Top Články - za 30 dní
- Malý horolezecký manifest Ta33 (827x)
- Štrbský štít 2385m. JV žlabom z Mlynickej doliny (812x)
- Človečina, kl. V+, Zadný Popradský zub - Veľká Kôpka 2354m (772x)
- Mengusovský štít cestou popod sliepku s vajcom (729x)
- 40. ročník Sherpa Rallye 2024 - Zbojnícka chata (717x)
- Zalámaná a Bystrická dolina: farebná šotolina (690x)
- 12 chát tatranských podľa Vetroplacha (672x)
- Lyžiarsky prechod pohoriami Slovenska (670x)
- Koruna Turca (210km, +10981m): nonstop sólo (658x)
- Pobeh hrebeňmi nad Brnčalkou (633x)
Fórum
- Mengusovský štít cestou popod sliepku s vajcom
15.11.2024 - príspevok k diskusii
Vetroplach chodí v Tatrách po stopách Jarabej, tu už naozaj nikto nič negarantuje!!! - Mengusovský štít cestou popod sliepku s vajcom
12.11.2024 - príspevok k diskusii
Mám rada túto tvoju sériu článkov, už ma namotivovali viackrát :-) Popod kvočku sme šli vlani a po daždi tá polica nebola veľmi príjemná. Pri zostupe... - Zalámaná a Bystrická dolina: farebná šotolina
11.11.2024 - príspevok k diskusii
A to nevieš, čo mám ešte v zásobe! - Zalámaná a Bystrická dolina: farebná šotolina
11.11.2024 - príspevok k diskusii
takto si predstavujem bicyklovanie v raji. mrazi z predstavy, hreje z nadsenia. farby cez oci priamo do mozgu namiesat ten zivy koktejl pre dusu. musi... - ŠUPka 2024
28.10.2024 - príspevok k diskusii
Viac fotiek na stiahnutie na Zonerame: https://eu.zonerama.com/Vetromag/Album/12345584 - Spomienka...
17.10.2024 - príspevok k diskusii
Miro sa zvykol občas u nás zastaviť a porozprávať o svojich nových túrach. Vždy s obrovským nadšením, radosťou rozprával svoje zážitky z túr – vtedy s... - Spomienka...
14.10.2024 - príspevok k diskusii
RIP Mirko. Veru, vďaka za túto spomienku. Bol z rodiny od ženinej strany. Škoda, že sme Mirko už nestihli čo-to pohobľovať u nás v "Tatroch"... Je mi ...